Könnyűbeton szerkezetek - kísérleti K+F projekt – szerkezeti laboratóriumi vizsgálatok

2014 április 14.

A jelenleg elkészült harmadik részjelentés a korábbi kísérletek alapján javasolt betonösszetétel további – a tartósság szempontjából fontos – vizsgálatainak eredményeit tartalmazza.

Az ajánlott betonkeverék-összetételeknél részletes kloridmigrációs, vízzárósági és fagyállósági vizsgálatokat végzett a BME Építőmérnöki Kar Építőanyagok és Mérnökgeológia Tanszéke.
A próbatesteken ellenőrzésképp a frissbeton tulajdonságokat, nyomó-, hajlító-húzószilárdságokat is vizsgálták.
A fagyállóság vizsgálatánál a fagy- és olvasztósó-állóságot vizsgálták különböző tárolási körülmények esetére, valamint fagyhámlás vizsgálatok is készültek.

A betonacél, illetve a feszítőpászmák és huzalok tapadását a különböző összetételű könnyűbetonban a BME Építőmérnöki Kar Hidak és Szerkezetek Tanszéke vizsgálta laboratóriumukban.

A próbatestekhez speciális sablonokat készítettek, melyekben egyszerre két próbatest készült.

A „Zwick/Roell Z 400” típusú húzógépen készült vizsgálatok eredményeit a géphez csatlakozó számítógép rögzítette, az erő-elmozdulást a teher növekedésével változó határértékű diagramokon lehetett követni.

A pászmás, huzalos próbatestek tapadását 1 és 2 napos korban is megvizsgálták (a törő- és hasítószilárdság egyidejű ellenőrzésével együtt), hogy az előregyártott vasbeton gerendáknál meg lehessen határozni a legkorábbi feszítés időpontját.

A tartóssági vizsgálatokat és a tapadásos együttdolgozás vizsgálatát is kétféle duzzasztott agyagkavics adalékanyaggal (Liapor HD 7N és Liapor 9) készült könnyűbeton próbatesteken végezték el.

A kihúzás-vizsgálatoknál megvizsgálták a durva kohósalak adalékanyaggal készült próbatestek szilárdsági és tapadási tulajdonságait is.

A többféle összetételű könnyűbeton próbatesteken készült vizsgálatokat összehasonlításképp ugyanolyan méretű normálbeton próbatesteken is elvégezték.

Az UVATERV Zrt. próbaszámítást készített 37 m nyílású, 9,4 m kocsipálya-szélességű előregyártott, könnyűbeton hídgerendákból álló hídszerkezetre. Megvizsgálta a hídgerendák igénybevételeit, alakváltozásait a kísérletekben a különböző adalék-összetétel esetén kapott szilárdsági jellemzők figyelembe vételével, valamint a készülő „Tervezési Útmutató”-ben szereplő adatok számításba vételével.

 

 

1.kép: Műanyag cső-bevonat a betonacél bizonyos szakaszának a tapadásmentesítéséhez a próbatest speciális sablonjában

2.kép: Liapor-adalékanyagú ø12,5 pászmás próbatest húzása

Print

Print