Aktualitások

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

120 ÉVES AZ ESZTERGOMI MÁRIA VALÉRIA DUNA-HÍD

2015 december 02.

120 évvel ezelőtt, 1895. szeptember 28-án adták át Esztergomban a Mária Valéria Duna-hidat.

Ennek az évfordulónak a tiszteletére az Ister-Granum EGTC főszervezésében, valamint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) és a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) Közlekedésépítési Tagozata társszervezésében szakmai konferenciát szerveztek Esztergomban a Szt. Adalbert Központban 2015. szeptember 28-ára.
A híd tiszteletére 5 évenként rendeznek ezen a napon megemlékező és a jövőbe kitekintő konferenciát.

1.kép: A MAGÉSZ „Acélszerkezetek” folyóirat 2013/4 számában Dr. Domanovszky Sándor cikkének részlete (20.old.)

1. A Konferencia programja

2. kép: A Szt. Adalbert Központ belső udvara


A Konferencia elején, idén első ízben adtak át „Clark Ádám Életműdíj”-at a szerkezet- és hídtervezés kiemelkedő alkotóinak.
A KKK, a Magyar Közút, a Magyar Mérnöki Kamara, a MAUT és a KTE képviselőiből alakult Kuratórium Dr. Träger Herbert nyugalmazott minisztériumi főosztélyvezetőt-főtanácsost, Szlovákából pedig Ing. Bartolomej Šechný mérnököt javasolta erre a díjra.
A díjat Nekik Dr. Rubovszky András, a Széchenyi Társaság főtitkára adta át. A ceremóniát Pálmai Árpád zeneművész és két kollégája köszöntő zenéi tették még ünnepélyesebbé.

A továbbiakban a mérnöki munka múltjáról, körülményeiről a XIX. században; az esztergomi Duna-híd új szerkezetének a régihez való kapcsolódásának problémáiról, az új híd építésének költségeiről; a határhidakról, valamint az EU támogatású fejlesztések tapasztalatairól lehetett előadásokat hallani.

A Konferencia második felében, délután az előadásokat Molnár László vezette be és moderálta; ezekben a híd és Esztergom városának a környező autópályákhoz való közlekedési kapcsolatait és azok fejlesztési lehetőségeit vizsgálták.

3. kép: A Konferencia helyszíne a Szt. Adalbert Központban
 

Esztergom, a dinamikusan fejlődő ipari város és Párkány fejlett logisztikai központja között szükséges lenne - a 14 éve átadott jelenlegi „B” teherbírású híd mellett - megfelelő („A”) teherbírású új Duna-híd építése.
Addig is a jövő évre teherkomp-járatot terveznek létesíteni a két város közé a Dunára.

A Konferencián magyar és szlovák nyelvű előadások is elhangzottak, melyeket a hallgatóság szinkrontolmács segítségével saját nyelvén követhetett.

Az egész napos program zárásaként a Konferencia után a híd párkányi hídfőjénél felavatták és megáldották a felújított Szt. Kristóf táblát, majd a vizivárosi templomban Pálmai Árpád zeneművész és társai adtak hangversenyt.

2. A 120 éves Mária Valéria Duna-híd rövid bemutatása


A 120 éve épült sarló alakú, közbenső merevítő ívvel ellátott kéttámaszú rácsos hidak sorozatából álló hídszerkezet ötlete Feketeházy Jánosé volt. (Korábban Ő tervezte az 1892-ben átadott hasonló alakú komáromi Duna-hidat, 100 m-es nyílásokkal)
Az esztergomi hidat ”Cathry Szaléz és fia” cég építette 83,5+102,0+119,0+102,0+83,5 m híd-támaszközökkel. A középső 117 m-es nyílás akkor a legnagyobb nyílás volt a Dunán.
A mederpillérek keszonalapozással készültek - már akkor, 1894-ben - villanyvilágítással.

1919. júniusában a Párkány felőli szélső nyílás robbanás következtében a vízbe zuhant.
Ideiglenes gyalogjáróval létesítettek összeköttetést a part és az épen maradt hídrész között.
1926-tól a fa-pályaszerkezet helyett vasbeton pályalemezt építettek és ezen haladt a forgalom 1944. december 26-ig. A visszavonuló német alakulatok ekkor felrobbantották a középső három nyílást.

1947-ben eltávolították a hajózást akadályozó roncsokat, 1960-62-ben a sérült mederpillért helyreállították, megvilágították.

Az 1990-es években a híd felújítására több változatot is megvizsgáltak. Ezeket a tanulmányokat szlovák részről a Szlovák Műszaki Egyetem Agócs Zoltán vezetésével, magyar részről az UVATERV készítette. Legtöbb vitát a hajózási vízszint, a szerkezet alsó élének a magassága váltotta ki.

1993-ban elbontották a magyar oldalon a rossz állapotú vasbeton lemezt és az acélszerkezetet korrózióvédelemmel látták el.

4. kép: Az UVATERV 1994-ben készített tanulmányának címlapja

1995-ben a két ország közösen PHARE-segélyért folyamodott, amit meg is kapott.

1999-ben a kormányfők egyezményt kötöttek, a tenderterveket a Pont-TERV és a szlovák Dopravoprojekt készítették el.

A három új nyílás korszerű hegesztett acélszerkezetét (a helyszíni kapcsolatok NF csavarosak) a Ganz Acélszerkezetek Rt. gyártotta. Egy-egy nyílás acélszerkezetét egy darabban, úszó-emelőműveken úsztatták be.
A két szélső meglévő szegecselt hídszerkezet felújítását, új ortotróp acél pályalemezének gyártását és szerelését a KÖZGÉP Rt. végezte.
A hidat 2001. október 11-én adták át a forgalomnak.


5. kép: A MAGÉSZ „Acélszerkezetek” folyóirat 2013/4 számában Dr. Domanovszky Sándor cikkének részlete (21.old.)

3. A felújított Budapest-Esztergom vasútvonal

A KTE Közlekedésépítési Tagozatának Mérnöki Szerkezetek Szakosztálya szervezésében lehetőség volt a Konferenciára a felújított Bp.-Esztergom vasútvonalon utazóknak az esztergomi vasútállomásról taxival eljutni a Konferencia helyszínére.

A 2015. aug. 18-án átadott átépített vasútvonal, a csatlakozó közutak, támfalak, P+R parkolók és a műtárgyak nagy részének tender- és kiviteli terveit az UVATERV Zrt. készítette. A budapesti Északi Összekötő vasúti Duna-híd és Esztergom vasútállomás közti mintegy 45 km hosszú vasútvonalat 2012 és 2015 között építették át, több szakaszon második vágány létesítésével. A teljes vasútvonal átépítése során az elbontott, felújított, átépített vagy újonnan létesített műtárgyak száma eléri a 150 -et.

Az első építési ütemben a Pilisvörösvár vasútállomás és Esztergom között megvalósult szakasz néhány érdekesebb műtárgya Pilisvörösvár területén:
• A Tó utca felett lévő, 1895-ben épült, és azóta többször korszerűsített 3 nyílású boltozott völgyhídnál a boltozat felső síkja fölé új, konzolos vasbeton lemez épült. A vízfolyás a középső nyílásból átkerült az északi szélső nyílásba.
A híd teherbírását új, cölöpözött homlokfalak, szárnyfalak növelték. (L. 6.kép)

• A Kálvária utcánál, valamint az Őrhegy utcánál a vasút feletti régi, keskeny közúti felüljárókat el kellett bontani, helyettük új, íves bordájú monolit vasbeton lemez felszerkezetű műtárgyak épültek 17,50 m, illetve 22,74 m szabad nyílással. Ezek a felszerkezetek rejtett, ferde hídfőlemezekbe kötnek be. (L. 7.kép)


Az Aquincum vasútállomás és Pilisvörösvár közötti szakasz legjelentősebb műtárgyai:
• A Jégtörő utcai új, 50 m nyílású alsópályás rácsos acélhíd (tervező: MSc Kft.)
• A Szentendrei út feletti kétnyílású új gerinclemezes acélhíd a régi szerkezet helyébe, a csatlakozó műtárgyakkal együtt (tervező: UVATERV Zrt.) voltak.

6. kép: A Tó utcai boltozott völgyhíd új, cölöpözött homlokfalakkal, új konzolos vasbeton lemezzel, építés közben, 2013. 06. 19-én

7. kép: A Kálvária utcai új, íves, monolit vasbeton lemezes felszerkezetű közúti műtárgy a vasútvonal felett, a 2013. 06. 19-i próbaterhelés megkezdése előtt

8. kép: A pilisvörösvári vasútállomás 2015. június 4-én, az új gyaloghíddal és a csatlakozó liftaknával a háttérben

Print

Aktualitások

Nagy segítség a kicsiknek

Az UVATERV Zrt. nem először tesz jótékony felajánlást, illetve mutat tettrekészséget pozitív társadalmi felelősségvállalás terén.

Bővebben

Reprezentációs költségek felajánlása.

Az UVATERV célja, hogy példamutató és színvonalas munkánkkal értéket teremtsünk, ugyanakkor tudjuk, hogy felelősséggel tartozunk környezetünkért, az itt élő emberekért, munkatársainkért és családjaikért.

 

Bővebben

Kiállítottunk a XIII. Térinformatikai Konferencián

2022. november 3-4.-én, immár 13. alkalommal került megrendezésre a Térinformatikai Konferencia és Szakkiállítás a Debreceni Egyetemen.
Az UVATERV Zrt. évek óta előadásokkal képviseli magát a szakmai eseménysorozaton, ám idén első alkalommal kiállítóként is megjelent.

Bővebben

Projektjeink

Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése

Kedvezményezett neve: UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése
Szerződött támogatás összege: 299 186 917 Ft
Támogatás mértéke: 58,752986%
Projekt befejezési dátuma: 2020.08.12.
Projekt azonosító száma: VEKOP-2.1.1-15-2016-00175

Bővebben

Igazi hídkülönlegesség a Tisza felett

Az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt útvonalán impozáns megjelenéssel és méretekkel bíró, új Tisza-híd épül.

Bővebben

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Print