Aktualitások

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

Korszerű betonelemek anyagtudományi fejlesztése

2020 május 15.

Kedvezményezett neve:
UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság (Konzorciumvezető)
FERROBETON Dunaújvárosi Beton- és Vasbetonelem-gyártó Zártkörűen Működő Részvénytársaság Anchor
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (Konzorciumi tag)

Projekt címe: „Korszerű betonelemek anyagtudományi fejlesztése”

A támogatás összege: 681.749.827, - Ft

A támogatás mértéke: 65,18%

A vasbeton, illetve a feszített vasbeton szerkezeteknek az acélbetét korróziója következtében csökken az élettartamuk és nő a fenntartási költségük. Bár már léteznek részmegoldások a korróziós károsodás megelőzésére (pl. a beton tömörebb mikroszerkezete, a betonfedés növelése, az acélbetétek epoxi gyantával való bevonása), de ezek egyike sem oldja meg teljesen a problémát.

Az infrasturktúrális szerkezetek esetén a korróziós károk és felújítási költségek országos szinten nagyon jelentősek minden évben. Ennek következtében jelenleg egyes felújítások sajnálatos módon elmaradnak vagy eltolódnak, ami a hídszerkezet gyorsuló leromlását eredményezheti. Projektünk eredményeként a helyzet jelentősen javulna.

Célkitűzésünk olyan betonelemek fejlesztése, a hozzájuk szükséges iparosított technológia és számítási-tervezési módszerek kidolgozásával, ahol a húzóerők fölvételére korrózióra nem hajlamos anyagok kerülnek alkalmazásra.

A kidolgozásra kerülő technológia lehetőséget biztosít teherbíró elemek (hídgerendák és tetőhéj szerkezeti elemek) készítésére, amelyekben a húzóerőket nagy szilárdságú, de nem korrodáló szálerősítésű polimer betétek (FRP - fibre reinforced polymer) biztosítják. Az acél jelenlétének hiányában lényegesen hosszabb élettartamú betonelemeket és szerkezeteket építhetünk, aminek további hozadéka a gazdaságosabb üzemeltetés, valamint az alacsonyabb költség a teljes életciklusra vetítve.

Második fejlesztési irány a szövetbeton héjszerkezetek kifejlesztése. Ebben az esetben a héjszerkezetben fellépő húzóerőket az FRP anyagú szövetek veszik fel. Sajátos esetekben, a szövetbeton héjszerkezet bent maradó zsaluzatként is alkalmazható. A szövetszerkezetek alkalmazásával változatos formavilágot tudunk létrehozni. Így olyan szerkezeti megoldásokat alkalmazhatunk, amelyek megvalósítására eddig nem volt lehetőség. Továbbá, a betonfedés csökkenése miatt (nincs korróziós veszély), lényegesen alacsonyabb önsúlyú elemek készíthetőek, ami nagyobb fesztávú szerkezetek készítését teszi lehetővé. A szövetszerkezetek alkalmazásának további előnye az acélénál nagyobb tűzállóság.

Az alkalmazható formavilág erő átadásának modellezése komoly mérnöki feladat, ezért ennek kisminta modelljét készítenénk el a beton 3D nyomtatása által.

A projekt megvalósításán keresztül a várható legfontosabb eredmény vállalati szinten az új termékcsoport kialakítása, bevezetése és értékesítése a hazai, illetve nemzetközi építési piacokon. A projekt eredményeként megszerzett tudás illetve új technológia tovább értékesítése is megvalósulhat. E projekt a keretében elkészül az első hazai feszített előregyártott FRP hídgerenda prototípusa. Ez nemzetközi szinten is jelentős eredménynek számít.

A feladat kutatási hátterét a BME laboratóriumi infrastruktúrája, és a betonkutatások tapasztalataiból származó tudás biztosítja. A 3D beton nyomtatás hazánkban és a világban is, teljesen új módszer. Ennek részben előzménye a lövelltbeton technológia, amelyben az Uvaterv egy korábbi K+F fejlesztés révén már megfelelő tudással és tapasztalattal rendelkezik. Továbbá, a Ferrobeton Zrt.–vel számos sikeres fejlesztési munkát végeztük, ami a prototípus gyártás megbízható hátterét garantálja.

A projekt fenntarthatóságát a létrejövő technológiák, illetve termékek értékesítése biztosítja, hiszen a tervezett eredményekre a piacon már jelenleg is igény van (speciális híd-, és magasépítési gerendák, héjszerkezetek stb.).

A Projekt tervezett befejezési dátuma: 2022.03.31.

Projekt azonosító száma: 2018-1.3.1-VKE-2018-00003

Sajtóközlemény

Print

Aktualitások

Korszerű betonelemek anyagtudományi fejlesztése

Kedvezményezett neve:
UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság (Konzorciumvezető)
FERROBETON Dunaújvárosi Beton- és Vasbetonelem-gyártó Zártkörűen Működő Részvénytársaság Anchor
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (Konzorciumi tag)

Projekt címe: „Korszerű betonelemek anyagtudományi fejlesztése”

A támogatás összege: 681.749.827, - Ft

A támogatás mértéke: 65,18%

Bővebben

Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése

Kedvezményezett neve: UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése
Szerződött támogatás összege: 299 186 917 Ft
Támogatás mértéke: 58,752986%
Projekt várható befejezési dátuma: 2020.01.31.
Projekt azonosító száma: VEKOP-2.1.1-15-2016-00175

Bővebben

Kutatók Éjszakája 2019

A Kutatók Éjszakája 2005 óta megrendezésre kerülő, Európa-szerte szervezett ingyenes szakmai programsorozat, mely célja a tudomány és a különböző kutatási területek népszerűsítése.

Bővebben

Projektjeink

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Budapest – Esztergom villamosítása

Az esztergomi vasútvonal építése még a XIX. században kezdődött, eredetileg Helyi Érdekű Vasútnak szánták. A vasútvonal elsődleges célja a budapesti gyárak és lakosság szénnel való ellátása volt. A XX. században a szénbányászat visszaesett valamint a környező települések ugrásszerű növekedésnek indultak. A teherforgalom szerepét átvette az elővárosi személyforgalom.

Bővebben

KIS HÍD, NAGY BÁTORSÁG, JOBB SZERKEZET AZ ÁRPÁD HÍD, MARGITSZIGETI LEHAJTÓ, EGYENES ÁGÁNAK FELÚJÍTÁSA

Bödecs Zoltán Uvaterv Zrt. Híd- és szerkezettervező iroda, irányító tervező

ÖSSZEFOGLALÁS

Egy 65 éves szerkezet felújítási tervezése és során olyan kedvezőtlen megoldást találtunk amely megszüntetése célszerűnek látszott. Egy ilyen megoldás megvalósítása azonban messze túlmutat egy egyszerű felújítási munka elvégzésén. Szerencsére a Tulajdonos - Beruházó partner volt abban, hogy a probléma gyökerét megragadva további évtizedekre tudjuk kitolni a szerkezet szolgálati idejét.

Bővebben

Print