Projektjeink

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

SZERKEZETI KÖNNYŰBETON FEJLESZTÉSE KÖZLEKEDÉSI INFRASTRUKTÚRA SZERKEZETEKHEZ.

2013 május 13.

- 2015. október 19.

ZÁRÓ SAJTÓKÖZLEMÉNY

- 2014. augusztus 1. 

Sikeresen befejeztük a KMR 12-1-2012-0156 jelű kutatás-fejlesztési projektünket.

A projekt megvalósítása során, amely szerkezeti könnyűbetonok kifejlesztését célozta meg közlekedési infrastruktúra szerkezetek előregyártásakor számos részfeladat végrehajtása mellett elkészítettük az alkalmazáshoz szükséges tervezési útmutatót és használati mintaoltalmat jegyeztettünk be fenti tárgykörhöz kapcsolódóan.

A projekt kidolgozásának utolsó szakaszában, a könnyűbeton gyakorlati bedolgozhatóságának megállapításához, 2014. július 11-én a FERROBETON Zrt. dunaújvárosi üzemében kísérleti úton megvizsgáltunk  két, szerkezeti könnyűbetonból  készült,  előfeszített tartószerkezet tartóvégét  és azok  feszültségeloszlását..

 A tartóvégek Liapor-adalékanyagú betonkeverékét és a próbakockákat  a szilárdsági  és fagyállósági vizsgálatokhoz alvállalkozóink közreműködésével készítettük  el 2014. július 1-én.

A vizsgált könnyűbeton tartóvégek  FPT- 45  típusú  gerendavégek voltak, melyek vizsgálatát összehasonlításképp  normálbeton anyagú  gerendavégen  is végrehajtottuk.

A   könnyűbeton  tartószerkezet tartóvégének     anyagminősége:  LC 50/55  volt.

A    normálbeton  tartószerkezet tartóvégének     anyagminősége:   C 50/60  volt.

 A  tartóvégeket az  FTP tartók maximális pászmaszámával gyártották le és 10 napos korban vizsgáltuk  a dunaújvárosi laboratóriumokban.

A tartóvégek  feszültségeloszlásának a vizsgálatához  a BME Építőmérnöki Kar Hidak és Szerkezetek Tanszékének  munkatársainak közreműködésével a betonfelületeken nyúlásmérő-bélyegeket ragasztottunk.

Ennek alapján értékeltük a tartóvégek  feszültségeloszlását , amelynek feldolgozása nyúlásmérő-bélyegek számítógépre rögzített adatai segítségével történt.

A gőzölés hatásának vizsgálatát és összehasonlítását a próbakockákon, valamint azok későbbi szilárdsági  és fagyállósági vizsgálatait a BME Építőmérnöki Kar Építőanyagok és Mérnökgeológia Tanszékének munkatársai végezték.

Az elvégzett kísérletek, vizsgálatok alapján a fejlesztési munka jelen fázisában számos megállapítás és következtetés vonható le.

A kiegészítő anyagokat is figyelembe véve, az összesen 24 féle keverékből a  45 % Liapor 9 típusú duzzasztott agyagkavics adalékanyaggal készült keverék bizonyult a legkedvezőbb tulajdonságúnak.

A vízzáróság, a fagyállóság és a kloridmigráció tekintetében is további vizsgálatok szükségesek, a gyártás körülményeihez  teljesen igazodó  próbatesteken.

Fenti vizsgálatok eredményeinek felhasználásával az UVATERV Zrt. ellenőrző számítást készített a gyakorlatban leggyakrabban előforduló hosszúságú, 9,0 m kocsipálya-szélességű hídszerkezetre, ahol a  140 cm magas előregyártott, előfeszített könnyűbeton hídgerendák együttdolgoznak a helyszínen készülő normál vasbeton lemezzel.

Ennek során megvizsgáltuk a hídgerendák és a végleges hídszerkezet igénybevételeit, alakváltozásait a MAUT rendszerébe ebben a projekt keretében benyújtott „Tervezési Segédlet”-ben szereplő adatok számításba vételével.

Az alábbi hídszerkezet -típusokra készült részletes számítás:

  • 26,0 m nyílású,  2,2 m-enként elhelyezett, 5 darab ”IKM140” típusú hídgerendákból álló, helyszíni  vasbeton lemezzel együttdolgozó hídszerkezet
  • 41,0 m nyílású,  0,9 m-enként elhelyezett, 11 darab ”IKM140” típusú hídgerendákból álló, helyszíni  vasbeton lemezzel együttdolgozó hídszerkezet

Érdemes további kutatásokat végezni a könnyűbeton gyakorlati felhasználhatósága, beépíthetősége szempontjából, hiszen világszerte (pl. az USA-beli Virginia és Georgia államokban) egyre több hídnál alkalmaznak előregyártott könnyűbeton gerendákat, sőt könnyűbeton pályalemezt is a csökkent önsúly és az ebből adódó kisebb szállítási és alapozási költségek miatt.

Az utolsó szakaszban terveztük benyújtani a fejlesztési munkánk során felmerült használati mintaoltalmunkat, amelyet „Mérési elrendezés előfeszített könnyűbeton elemek tartóvég vizsgálatára” címmel tettünk meg.

Jelen elvégzett K+F projekt alapján kijelenthető, hogy további részletkérdések megoldását követően a jövőben számos előregyártott termék megvalósítására lesz lehetőség a mostani fejlesztési munka eredményeinek felhasználásával.

- 2014. július 11.  4. számú kutatási jelentés – újabb kísérleti vizsgálatok

 

- 2014. március 1.  3. számú kutatási jelentés – szerkezeti laboratóriumi vizsgálatok

 

 

- 2013. augusztus 1.    2. számú kutatási jelentés – laboratóriumi eredmények

- 2013. augusztus 1.     Útügyi Műszaki Előírás tervezet

 

-  2013. március 3.    Projektünk megvalósítása során a BME elkészítette a témával kapcsolatos irodalomkutatást, amelynek részeként az alábbiakban idézett áttekintés is származik.

-  2012. november 1.    SAJTÓKÖZLEMÉNY

  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}

Print

Aktualitások

Nagy segítség a kicsiknek

Az UVATERV Zrt. nem először tesz jótékony felajánlást, illetve mutat tettrekészséget pozitív társadalmi felelősségvállalás terén.

Bővebben

Reprezentációs költségek felajánlása.

Az UVATERV célja, hogy példamutató és színvonalas munkánkkal értéket teremtsünk, ugyanakkor tudjuk, hogy felelősséggel tartozunk környezetünkért, az itt élő emberekért, munkatársainkért és családjaikért.

 

Bővebben

Kiállítottunk a XIII. Térinformatikai Konferencián

2022. november 3-4.-én, immár 13. alkalommal került megrendezésre a Térinformatikai Konferencia és Szakkiállítás a Debreceni Egyetemen.
Az UVATERV Zrt. évek óta előadásokkal képviseli magát a szakmai eseménysorozaton, ám idén első alkalommal kiállítóként is megjelent.

Bővebben

Projektjeink

Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése

Kedvezményezett neve: UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése
Szerződött támogatás összege: 299 186 917 Ft
Támogatás mértéke: 58,752986%
Projekt befejezési dátuma: 2020.08.12.
Projekt azonosító száma: VEKOP-2.1.1-15-2016-00175

Bővebben

Igazi hídkülönlegesség a Tisza felett

Az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt útvonalán impozáns megjelenéssel és méretekkel bíró, új Tisza-híd épül.

Bővebben

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Print