- 2014. augusztus 1.
Sikeresen befejeztük a KMR 12-1-2012-0156 jelű kutatás-fejlesztési projektünket.
A projekt megvalósítása során, amely szerkezeti könnyűbetonok kifejlesztését célozta meg közlekedési infrastruktúra szerkezetek előregyártásakor számos részfeladat végrehajtása mellett elkészítettük az alkalmazáshoz szükséges tervezési útmutatót és használati mintaoltalmat jegyeztettünk be fenti tárgykörhöz kapcsolódóan.
A projekt kidolgozásának utolsó szakaszában, a könnyűbeton gyakorlati bedolgozhatóságának megállapításához, 2014. július 11-én a FERROBETON Zrt. dunaújvárosi üzemében kísérleti úton megvizsgáltunk két, szerkezeti könnyűbetonból készült, előfeszített tartószerkezet tartóvégét és azok feszültségeloszlását..
A tartóvégek Liapor-adalékanyagú betonkeverékét és a próbakockákat a szilárdsági és fagyállósági vizsgálatokhoz alvállalkozóink közreműködésével készítettük el 2014. július 1-én.
A vizsgált könnyűbeton tartóvégek FPT- 45 típusú gerendavégek voltak, melyek vizsgálatát összehasonlításképp normálbeton anyagú gerendavégen is végrehajtottuk.
A könnyűbeton tartószerkezet tartóvégének anyagminősége: LC 50/55 volt.
A normálbeton tartószerkezet tartóvégének anyagminősége: C 50/60 volt.
A tartóvégeket az FTP tartók maximális pászmaszámával gyártották le és 10 napos korban vizsgáltuk a dunaújvárosi laboratóriumokban.
A tartóvégek feszültségeloszlásának a vizsgálatához a BME Építőmérnöki Kar Hidak és Szerkezetek Tanszékének munkatársainak közreműködésével a betonfelületeken nyúlásmérő-bélyegeket ragasztottunk.
Ennek alapján értékeltük a tartóvégek feszültségeloszlását , amelynek feldolgozása nyúlásmérő-bélyegek számítógépre rögzített adatai segítségével történt.
A gőzölés hatásának vizsgálatát és összehasonlítását a próbakockákon, valamint azok későbbi szilárdsági és fagyállósági vizsgálatait a BME Építőmérnöki Kar Építőanyagok és Mérnökgeológia Tanszékének munkatársai végezték.
Az elvégzett kísérletek, vizsgálatok alapján a fejlesztési munka jelen fázisában számos megállapítás és következtetés vonható le.
A kiegészítő anyagokat is figyelembe véve, az összesen 24 féle keverékből a 45 % Liapor 9 típusú duzzasztott agyagkavics adalékanyaggal készült keverék bizonyult a legkedvezőbb tulajdonságúnak.
A vízzáróság, a fagyállóság és a kloridmigráció tekintetében is további vizsgálatok szükségesek, a gyártás körülményeihez teljesen igazodó próbatesteken.
Fenti vizsgálatok eredményeinek felhasználásával az UVATERV Zrt. ellenőrző számítást készített a gyakorlatban leggyakrabban előforduló hosszúságú, 9,0 m kocsipálya-szélességű hídszerkezetre, ahol a 140 cm magas előregyártott, előfeszített könnyűbeton hídgerendák együttdolgoznak a helyszínen készülő normál vasbeton lemezzel.
Ennek során megvizsgáltuk a hídgerendák és a végleges hídszerkezet igénybevételeit, alakváltozásait a MAUT rendszerébe ebben a projekt keretében benyújtott „Tervezési Segédlet”-ben szereplő adatok számításba vételével.
Az alábbi hídszerkezet -típusokra készült részletes számítás:
- 26,0 m nyílású, 2,2 m-enként elhelyezett, 5 darab ”IKM140” típusú hídgerendákból álló, helyszíni vasbeton lemezzel együttdolgozó hídszerkezet
- 41,0 m nyílású, 0,9 m-enként elhelyezett, 11 darab ”IKM140” típusú hídgerendákból álló, helyszíni vasbeton lemezzel együttdolgozó hídszerkezet
Érdemes további kutatásokat végezni a könnyűbeton gyakorlati felhasználhatósága, beépíthetősége szempontjából, hiszen világszerte (pl. az USA-beli Virginia és Georgia államokban) egyre több hídnál alkalmaznak előregyártott könnyűbeton gerendákat, sőt könnyűbeton pályalemezt is a csökkent önsúly és az ebből adódó kisebb szállítási és alapozási költségek miatt.
Az utolsó szakaszban terveztük benyújtani a fejlesztési munkánk során felmerült használati mintaoltalmunkat, amelyet „Mérési elrendezés előfeszített könnyűbeton elemek tartóvég vizsgálatára” címmel tettünk meg.
Jelen elvégzett K+F projekt alapján kijelenthető, hogy további részletkérdések megoldását követően a jövőben számos előregyártott termék megvalósítására lesz lehetőség a mostani fejlesztési munka eredményeinek felhasználásával.
- 2014. július 11. 4. számú kutatási jelentés – újabb kísérleti vizsgálatok
- 2014. március 1. 3. számú kutatási jelentés – szerkezeti laboratóriumi vizsgálatok
- 2013. augusztus 1. 2. számú kutatási jelentés – laboratóriumi eredmények
- 2013. augusztus 1. Útügyi Műszaki Előírás tervezet
- 2013. március 3. Projektünk megvalósítása során a BME elkészítette a témával kapcsolatos irodalomkutatást, amelynek részeként az alábbiakban idézett áttekintés is származik.
- 2012. november 1. SAJTÓKÖZLEMÉNY