Aktualitások

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

50 ÉVES A BUDAPESTI ÚJ ERZSÉBET KÁBELHÍD

2015 január 06.

50 évvel ezelőtt, 1964. november 21-én adták át Budapesten az új Erzsébet kábelhidat.

Ennek az évfordulónak a tiszteletére a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) Mérnöki Szerkezetek Szakosztálya a BME Hidak és Szerkezetek Tanszékével, a Hídépítők Egyesületével, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK) és a BKK Közút Zrt.-vel közösen Emléknapot szervezett 2014. november 21-ére.

 

1.kép:  A MAGÉSZ „Acélszerkezetek” folyóirat 2014/4 különszámában Dr. Domanovszky Sándor cikkének címlap-részlete

1. A régi és az új Erzsébet-híd bemutatása


Az új Erzsébet kábelhíd az 1903. október 10-én átadott, majd 1945. január 18-án felrobbantott Erzsébet lánchíd helyébe épült.
A régi Erzsébet híd mederpillér nélkül épült, 290 m középső támaszközzel, mely 1926-ig világrekord volt a lánchidak között.
A világon először itt alkalmaztak ingaoszlopos acélpilonokat.
Az Erzsébet lánchíd volt az első olyan Duna-híd Magyarországon, melyet teljes egészében magyar mérnökök terveztek és magyar vállalatok kiviteleztek. (2. kép)

2. kép: A régi Erzsébet-híd korabeli képeslapon


2003. október 9-én, a régi Erzsébet-híd átadásának 100 éves évfordulóján, Földi András tudományos ülést és kiállítást szervezett a Budapesti Történeti Múzeumban. A hídról akkor „A régi és az új Erzsébet-híd” címmel szép, értékes, gazdagon illusztrált könyvek jelentek meg, melyek régebbi dokumentumokat, cikkeket és a tudományos ülésen elhangzott előadások anyagát tartalmazzák.


1951-ben ún. „Nagybizottság”-ot hoztak létre az Erzsébet-híd újjáépítésére, melyben a közlekedésépítés és közlekedéstudomány minden területét jeles szakemberek képviselték. Többéves együttműködés és különböző tervváltozatok vizsgálata után elfogadták az UVATERV hídirodája vezetőjének, Sávoly Pálnak a javaslatát, hogy a megnövekedett forgalmi igényeknek megfelelően az eredeti 11 m kocsipálya szélesség helyett 18,2 m kocsipályaszélességgel, ne lánchídként, hanem az eredetihez hasonló alakkal, kábelhídként, ortotróp pályalemezes acélszerkezettel épüljön az új Erzsébet híd.
Ezáltal a híd teljes szélessége 18 m-ről 27,5 m-re növekedett, a felszerkezet tömege viszont 11170 t -ról 6300 t -ra csökkent.


Sávoly Pál (1893-1968) 1920 és 1925 között külföldön (Benelux államok) dolgozott,1925-től 1945-ig saját tervezőirodáját vezette. Jelentős szerepe volt a háború utáni híd-helyreállításokban; a Széchenyi Lánchíd újjáépítésének tervezésénél alkalmazott újszerű számítási eljárásért 1954-ben Kossuth-díjat kapott.
1948-ban az államosítás miatt irodája beolvadt az ÁMTI szervezetébe. Itt az egyik Acélszerkezeti Hídosztályt vezette, majd 1950-től a MÉLYÉPTERV, 1953-tól az UVATERV Hídirodájának irányítója volt.
Élete fő művéért, az Erzsébet kábelhíd tervezéséért, annak gazdaságos és korszerű kialakításáért 1965-ben megkapta az Állami Díj I. fokozatát.
Jó szervező volt, Ő alapította meg az UVATERV-nek azt a hídirodáját, mely az országban épülő szinte valamennyi hídnak a terveit készítette. A jelenlegi hídtervező cégek nagy részét is a korábban UVATERV-es tervezők alapították.

Az Erzsébet híd tervezésének kiemelkedő mérnökei voltak az UVATERV-ben:
Kozma Károly (1922-), Szánthó Pál (1925-2010), dr. Petúr Alajos (1916-2006), Sigrai Tibor (dr.)(1931-2014), Knebel Jenő (dr.)(1927- ), Kékedy Pál(dr.)(1924-2011),
Habinyák Elemér (1899-1983), Loykó Miklós(dr.)(1930- ), Kemény Ádám (1920-2007),
Perneczky Béla ( 1902-1988), Csölle Endre(1922-1984), Bácskai Endréné (1935- )
Wellner Péter (1933- )

 

3.-4. kép: Az új Erzsébet-híd építés közben (UVATERV felvételei)

 

 

2. Az Emléknap eseményei


Délelőtt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Dísztermében Emlékülést tartottak vetítettképes előadásokkal.
Először Dr. Träger Herbert ismertette a régi Erzsébet lánchíd történetét, jelentőségét, majd Földi András mutatta be az új híd tervezésének előzményeit, folyamatát.
Dr. Domanovszky Sándor nemzetközi hegesztőmérnök, a régi híd bontásának egykori építésvezetője valamint az új szerkezet gyártásának, előszerelésének felügyelője és hegesztőmérnöke előadásában ismertette az újszerű szerkezet kivitelezésének sajátosságait, nehézségeit, sok korabeli fényképpel, bemutatva a Ganz-MÁVAG akkori építésvezetőit.
Bácskai Endréné (a híd építésekor az UVATERV művezetője, majd a későbbi átépítések tervezője) beszámolt a híd átadása óta történt átalakításokról, részletesen kitért a merevítőtartók és a hídfők közé beépített rugós ütközőberendezések, az ún. féktámaszok korróziós káraira és cseréjére.
Schulek János sok régi képpel illusztrált előadásában bemutatta az Erzsébet híd szerepét, jelentőségét a városfejlesztésben.


13 órakor megkoszorúzták Sávoly Pál emléktábláját, mely az Erzsébet híd pesti hídfőjének északi oldalán található. Kozma Károly (a híd építésekor UVATERV osztályvezető, a tervezés irányítója) meleg szavakkal mutatta be Sávoly Pál életútját, szakmai tevékenységét, emberi nagyságát.
A koszorút Hodik Zoltán, a BKK Közút Zrt. híd-, műtárgy osztályvezetője helyezte el az 1978-ban létesített emléktáblára. (5. kép)

5. kép: Sávoly Pál emléktáblájánál Kozma Károly megemlékezése

15 órakor „50 éves az új Erzsébet híd” címmel kiállítás nyílt a Közlekedési Múzeum Erzsébet-termében, melyet dr. Krámli Mihály, a múzeum főigazgatója nyitott meg. A kiállításon az új híd 1:200 méretarányú modellje mellett tablók és kiadványok, tervrajzok, fényképek, tárgyak mutatják be a híd történetét az 1903-ban épült régi híd elpusztításától napjainkig. (6.-9. képek)
A kiállítást Gyukics Péter fotóművész, hídfotós grafikai és kiviteli tervei alapján a Budapesti Közlekedési Múzeum munkatársai készítették. A kiállítás öt tárlóját Szabó László hídtörténész, muzeológus rendezte be.
A kiállítás a Közlekedési Múzeumban 2014. december végéig látható, majd előreláthatóan 2015. március végéig a Kiskőrösi Közúti Szakgyűjteményben lesz megtekinthető.

6. kép Az Erzsébet híd makettje a Közlekedési Múzeumban

7. kép Kiállítás-részlet az új Erzsébet híd tervezéséről

8. kép Sávoly Pállal kapcsolatos cikkek a kiállításon

9. kép Az új híd átadásával kapcsolatos emlékek a kiállításon

Az Emléknap támogatói voltak még: STRABAG, COLAS-Hungária Zrt., A-Híd Építő Zrt., MAGÉSZ, KÖZGÉP Zrt., MSc Kft., UVATERV Zrt.

Az Emléknapon elhangzottak is rámutattak arra, hogy az Erzsébet kábelhíd tervezése és megépítése milyen nagy és újszerű feladat volt, melyet a tervezők és a kivitelezők összefogással, példás együttműködéssel sikeresen végrehajtottak határidőre, költség-túllépés nélkül.

 

Print

Aktualitások

Nagy segítség a kicsiknek

Az UVATERV Zrt. nem először tesz jótékony felajánlást, illetve mutat tettrekészséget pozitív társadalmi felelősségvállalás terén.

Bővebben

Reprezentációs költségek felajánlása.

Az UVATERV célja, hogy példamutató és színvonalas munkánkkal értéket teremtsünk, ugyanakkor tudjuk, hogy felelősséggel tartozunk környezetünkért, az itt élő emberekért, munkatársainkért és családjaikért.

 

Bővebben

Kiállítottunk a XIII. Térinformatikai Konferencián

2022. november 3-4.-én, immár 13. alkalommal került megrendezésre a Térinformatikai Konferencia és Szakkiállítás a Debreceni Egyetemen.
Az UVATERV Zrt. évek óta előadásokkal képviseli magát a szakmai eseménysorozaton, ám idén első alkalommal kiállítóként is megjelent.

Bővebben

Projektjeink

Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése

Kedvezményezett neve: UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése
Szerződött támogatás összege: 299 186 917 Ft
Támogatás mértéke: 58,752986%
Projekt befejezési dátuma: 2020.08.12.
Projekt azonosító száma: VEKOP-2.1.1-15-2016-00175

Bővebben

Igazi hídkülönlegesség a Tisza felett

Az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt útvonalán impozáns megjelenéssel és méretekkel bíró, új Tisza-híd épül.

Bővebben

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Print