Aktualitások

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

JEC world Nemzetközi Kompozit Esemény

2017 március 23.

Mint minden a világban változik és egyetlen állandó dolog maga a változás. Ez a gondolat jutott az eszembe, amikor a fenti címmel megnevezett esemény leírásába fogtam. Mert igenis egy esemény volt, ami magába foglalta a klasszikus értelmű, vásár, kiállítás, konferencia, szakkiállítás, szimpózium, termékbemutató, üzleti találkozó nevekkel ismert fogalmakat egy térben és időben március 14 és 16 között Párizs Villepinte, Parc des Expositions területén.

A rendezők a JEC group a kompozit szakemberek legnagyobb nemzetközi találkozójának deklarálták az eseményt valószínűleg nem ok nélkül. 1300 kiállító a világ számos országából és közel 40000 látogató jellemzi ezt a jól megrendezett rendezvényt. A résztvevő kiállítók zömében európai országokból érkeztek illetve, nagy számban Kínából és az USA-ból.
Az alábbiakban álljon itt néhány szám a sajtóosztály közleményéből, amely az esemény nagyságrendjét érzékelteti.

JEC World számokban:
37,000+ Látogató
1,300 Kiállító
100+ Résztvevő országok
900+ JEC által szervezett üzleti találkozók
120 Konferencia előadások, Iparági vezetői szemináriumok
35+ Technikai bemutatók a 3 napon

Kik vettek részt?
Több mint 1,300 cég az alábbi országokból:
72% Europe (Francia, Német, Egyesült Királyság, Belgium, Olaszország, Hollandia)
15% Amerika (USA, Kanada, Brazília)
10% Ázsia (Kína, Japán, Tajvan, Dél-Korea)
3% Közel-Kelet

A kompozit gyártás teljes ecoszisztémája:
34% Berendezések, szerszámok, szoftverek
23% Nyersanyag gyártók
22% Szolgáltatók (nemzeti pavilonokban)
10% Kompozit alkatrészek, gyártók
8% Disztribútorok, képviselők
3% Kompozit alkatrészek szállítói

Kik a látogatók?
Több mint 37,000 szakember több mint 100 országból

59% A kompozit anyagok végfelhasználói az alábbi megoszlásban:
26% Közlekedés
23% Ipar, gépgyártás
15% Űrrepülés, katonai és polgári repülés
13% Építőipar
6% Hajózás
5% Szélenergia
41% Kompozit ipari szereplők az alábbi megoszlásban:
26% Gyártók, Alkatrész előállítók
25% Nyersanyag gyártók
20% Disztribútorok, képviselők
15% K+F intézmények
14% Mérnöki szolgáltatók

A látogatók az alábbi országokból érkeztek:
80% Európa (36% Francia, 12% Német, 6% Egyesült Királyság, 46% Mások)
10% Ázsia (Kína, Japán, Tajvan, Dél-Korea)
7% Amerika (USA, Kanada, Brazília)
3% Közel-Kelet

A résztvevő döntéshozók:
20% Ügyvezetők és igazgatósági tagok
38% Üzletág vezetők
26% Mérnökök és technikusok
16% Egyetemi, Kutató intézeti vezetők

A rendezvény négy fő területet jelölt ki, mint ahol a kompozit anyagok már jelentős piaccal rendelkeznek. Az építőipar, járművek (autók) közlekedés (repülőgépek, űrhajók, hajók, vitorlások) valamint a „Jobb életkörülmények” (mint energia ((szél)) sport és kikapcsolódás ((golfütők, sílécek, teniszütők)) medicina és felhasználói javak).
Gyakorlatilag az mondható, hogy ahol erős, tartós és könnyű anyagra van szükség a kompozit anyagok már szerepet kaphatnak, főként ha ez egy a használati értékek mellett versenyképes árral is párosul. Jól példázza ezt a folyamatot, hogy a versenyautók és luxusautóknál alkalmazott kompozit anyagú szerkezeti megoldások mind gyakrabban átszivárognak a nagyszériás modellekben történő felhasználásba. Napjainkba a biztonság vagy a tartósság igénye miatt tűzálló homloklapokat vagy a korábbi acél segédkeretek kiváltására építenek többek között kompozit alkatrészeket a gépjárművekbe.
A számunkra érdekes építőipari vonatkozásoknál a következőket említeném meg. A drezdai műszaki egyetem karbonszálás vasalású gerendáját, amelynek prototípusa demonstrálta a korábbi acélbetétek kiváltásával elért vastagsági méretek jelentős csökkenését, az előírt betontakarási méretek adta feltételek megszűnésével. Igen látványos volt a tucatnyi gyártó jelenléte, amelyek teljesen felszerelt gyártási kapacitással kínálták a különféle építőipari felhasználású kompozit terméket. Jellemzően üvegszál erősítésű vasalatokat, hálókat vagy akár ankerokat is. Az ilyen nagyságrendű termelési potenciál egyértelműen komoly alkalmazhatósági lehetőséget fog teremteni, akár Magyarországon is. A kérdés jelenleg az, hogy milyen formában lehet ezeket a termékeket betervezni illetve alkalmazásukat lehetővé tenni. Mivel az egyik konferencia témája éppen ennek a hagyományos megközelítésen alapuló tervezési módszer módosításának lehetőségeit feszegette. Egyértelmű, hogy a kompozit anyagok tömeges megjelenésével, a számítási mint végeselemes elemzés szinte hétköznapiságával új lehetőségeket teremtenek a mérnöki megoldások számára. A spanyol Acciona cég új típusú kompozit anyag felhasználásával készült falazata szép példája volt a premfeltételek teljesíthetőségének megfelelési kényszere miatt kifejlesztett kompozit falazati rendszer összetevő. Szinte naponta lehet találni valami új és szemet gyönyörködtető megoldást az építészek jóvoltából. Ilyen volt például a Birminghamban rendezett kiállítás ideiglenes kompozit anyagú tetőszerkezetének igen szofisztikált helyszíni gyártása. A CAD rendszerekben elkészült 3D modellek, a FEM rendszerek segítségével méretezett és optimalizált konstrukciók, amelyet a helyszínen robotok segítségével CAM rendszerekkel gyárthatóak. A fantasztikus filmek világa kezd a szemünk előtt megvalósulni. A robotok természetesen nélkülözhetetlen kellékei a kompozit anyagokból készülő termékek konstrukciók előállításának. Hiszen a pontosság, gyorsaság, minőség és megbízhatóság sokkal egyszerűbben elérhető általuk. Gyakorlatilag az igénybevételre optimalizált mikro milliméter vastagságú karbonszálas mozaiklapjait, hogy a csudába is lehetne másképp kialakítani az adott szerkezeten. Miközben a teljes folyamatot lézeres vezérlők monitorozzák. És ez a pontosság megjelenik a számunkra kedves labor körülményekhez szokott optimista világunkból a megvalósítás során is. A patikákban megszokott miliő talán az építőiparban is megvalósulhat? Valószínűleg igen, ha arra az analógiára gondolunk, hogy a felhasznált értékes anyagokkal a patikában is azért bántak ilyen módon mert pazarlásuk a patikus csődjét jelenthette. Úgyhogy a korszerű nagy teljesítőképességű kompozit anyagokkal eljuthatunk egy az építőiparban szokatlan munka kultúrához is.

A kompozit anyagok most már egyre erőteljesebb piacán nem lehetett nem észrevenni a magyarországi szereplők szinte teljes hiányát. Az elmúlt évek számos K+F projektje valószínűleg még nem hozta létre azt az outputot, amely itt megjelenhetett volna.
Egy apró hazai vonatkozást, azonban érdemes megemlíteni. A Toray csoport tagja a Zoltek cég szénszálas anyagú termékeit használták Fa Nándor hajójának építésekor. A felhasznált anyagoknak köszönhetően a kész hajó megközelítőleg 30%-al lett könnyebb, mint a hasonló kategóriájú üvegszál erősítésű vitorlások. A Vendée Globe 2016-2017-es 25000 mérföldes versenyén sikerrel állta a megpróbáltatásokat a vitorlázó, hajója és a kompozit anyag.
Cégünk számára a korábban kitűzött fejlesztési irányok ezen az „eseményen” is fényes megerősítést nyertek. A kompozit anyagok által generált kihívást kezelni kell és erre az aktuális időben indított fejlesztési projektek nélkülözhetetlenek. Számunkra a kompozit anyagok építőipari vonatkozású alkalmazhatóságának részletes kidolgozása számos érdekes és kihívásokkal teli lehetőséget biztosít.
A projekt a Nemzeti Kutatási és Innovációs Hivatal támogatásával az NKFI Alapból valósult meg.

  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}

Print

Aktualitások

Felmérés a város(ok) felett

A Magyar Légimentők 7 bázisukról évente átlagosan 2400 esetben végeznek mentési feladatokat, leginkább súlyos baleseteknél, kritikus ellátási szituációkban.

Bővebben

Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése

A Széchenyi 2020 Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program VEKOP-2.1.1.-15 kódszámú „Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása” című pályázati felhívásra az UVATERV Zrt. a „Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése” címmel beadott megvalósítandó projektje 2018-ban támogatást nyert.

Bővebben

Technológiák és tevékenységek bemutatása a Debreceni Egyetemen.

2017. november 26-27.-én Stenzel Sándor kollégánk, eleget téve a Debreceni Egyetem Műszaki Kar, Építőipari Intézet, Építőmérnök Tanszékének megtisztelő felkérésére, két napon keresztül tartott szakmai előadásokat és műszaki gyakorlatokat a patinás intézményben.

Bővebben

Projektjeink

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Budapest – Esztergom villamosítása

Az esztergomi vasútvonal építése még a XIX. században kezdődött, eredetileg Helyi Érdekű Vasútnak szánták. A vasútvonal elsődleges célja a budapesti gyárak és lakosság szénnel való ellátása volt. A XX. században a szénbányászat visszaesett valamint a környező települések ugrásszerű növekedésnek indultak. A teherforgalom szerepét átvette az elővárosi személyforgalom.

Bővebben

KIS HÍD, NAGY BÁTORSÁG, JOBB SZERKEZET AZ ÁRPÁD HÍD, MARGITSZIGETI LEHAJTÓ, EGYENES ÁGÁNAK FELÚJÍTÁSA

Bödecs Zoltán Uvaterv Zrt. Híd- és szerkezettervező iroda, irányító tervező

ÖSSZEFOGLALÁS

Egy 65 éves szerkezet felújítási tervezése és során olyan kedvezőtlen megoldást találtunk amely megszüntetése célszerűnek látszott. Egy ilyen megoldás megvalósítása azonban messze túlmutat egy egyszerű felújítási munka elvégzésén. Szerencsére a Tulajdonos - Beruházó partner volt abban, hogy a probléma gyökerét megragadva további évtizedekre tudjuk kitolni a szerkezet szolgálati idejét.

Bővebben

Print