Aktualitások

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

PRÓBATERHELTÉK A RÁKÓCZI (LÁGYMÁNYOSI) DUNA-HIDAT

2015 március 23.

Hamarosan áthaladhat a Rákóczi (Lágymányosi) Duna-hidon  az 1-es villamos.

Előzmények

A Lágymányosi közúti Duna-híd 1992 és 1995 között épült az UVATERV tervei alapján.
A híd középső szakaszára az UVATERV magánaljakra (epoxi betontuskókra) támaszkodó Vignol rendszerű villamospályát tervezett, de ez akkor anyagi okok miatt nem épült meg.
A betontuskók és az ortotróp acél pályalemez közötti vízszintes erők felvételére szolgáló együttdolgozó csapokat még a gyártás során felhegesztették az acélszerkezetre, és a villamos pálya későbbi megépítéséig acéldobozokkal védték azokat.

1. kép:   A  híd próbaterhelése  2015. február 15-én  ( Simonyi Tamás felvétele)

Az időközben megépült új épületek (Nemzeti Színház, MÜPA) fokozott zajvédelmet igényeltek. A győri Széchenyi István Műszaki Egyetem Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszékének (dr. Horvát Ferenc) szakvéleményének megfelelően
az UVATERV teljes hosszában kiöntött síncsatornás felépítményt tervezett a későbbi különböző szintű (engedélyezési, … kiviteli) terveken. A síncsatornák a magánaljakon támaszkodnak.

A Közlekedés Kft. vezetésével megalakult Konzorcium 2006-2007-ben elkészítette az 1-es villamos meghosszabbítása I. ütemének megvalósításával kapcsolatos műszaki tervezési feladatok „Megvalósíthatósági Tanulmány”-át. A teljes vonal villamospályáját a FÖMTERV Zrt. tervezte.
A munkában az UVATERV Zrt. az Árpád-hídon és a Lágymányosi hídon kialakítandó villamospályával, valamint a két híd egyéb elvégzendő felújítási feladataival foglalkozott.

2007-2008-ban (ugyanilyen megosztásban) elkészítettük a Lágymányosi Duna-híd villamospályájának kiépítésére vonatkozó, „Engedélyezési terv”-szintű dokumentációt, majd 2009-ben a „Bírálati tenderterv”-et.

Villamospálya építés

2012-ben a BKK megbízásából megkezdődött a kiviteli tervek készítése, melyeket az 1.3 KONZORCIUM (tagjai: UVATERV Zrt. konzorciumvezető, FŐMTERV Zrt., Közlekedési Kft. és UTIBER Kft) készített el.

A Rákóczi-híd (Lágymányosi Duna-híd) pesti hídfőjétől a Fehérvári úti végállomásig tartó szakasz villamospályájának és a szakasz összes műtárgyának kiviteli terveit az UVATERV Zrt. készítette.

A Rákóczi-híd villamospálya-építésének a kivitelezője az A-HÍD Építő Zrt. volt.

Az eredeti forgalomtechnikai tervvel ellentétben a kivitelezés során forgalmi sávot nem lehetett lezárni, így csak kisebb tömegeket tudtak mozgatni, és emiatt a technológiai sorrend is módosult.
Először a vasbeton aljak készültek el, majd ezekre helyezték el és ideiglenesen rögzítették a hegesztett acél síncsatorna elemeket és terelőelemeket. Az aláöntés-készítés után a síncsatornákat a magánaljakhoz - e vasbeton tuskókba előre befúrt lyukakba ragasztott menetes szárakhoz - csavaranyákkal rögzítették.


2. kép: Síncsatorna terelőelemmel 2014. 09.18 -án

A híd két végére - VAMAV Vasúti Berendezések Kft. által gyártott - iker síndilatációs készülékeket építettek be.
A Rákóczi-hídi villamos pálya építésével egyidejűleg a híd közvilágítását is felújították.

Próbaterhelés

A hidat 1995. évi átadása előtt próbaterhelték. A dobozokkal fedett villamos pályát akkor nem tudták járművekkel terhelni, hanem csak az akkor átadott 2x2 sávra helyeztek akkora terhet, mintha a villamos pálya helyén egy harmadik sáv helyezkedne el.
A próbateher mértéke 2x3 sávon terhelt „A” jelű közúti terhelésnek felelt meg.

Akkor az ortotróp pályalemezes acél-szekrénytartó középső gerinclemezének környezetét nem lehetett mértékadóan leterhelni, ezért volt szükség újabb vizsgálatokra.

A villamospálya átadását megelőző próbaterhelést most is a BME Hidak és Szerkezetek Tanszéke (a neve 1995-ben Acélszerkezetek Tanszék volt) végezte.


3. kép: A híd próbaterhelése (Simonyi Tamás felvétele)

A próbaterhelést 2015. február 14-én és 15-én hajtották végre négy Combino villamossal és húsz tehergépkocsival. (BKK Hírek, 2015. február 15. vasárnap)
Statikus és dinamikus méréseket is végeztek. Lehajlás- és elmozdulás-mérés mellett a híd belsejében 110 pontban relatív nyúlásokat is mértek elektromos nyúlásmérő bélyegekkel a feszültségek meghatározására. Az eredmények alapján a szerkezet a feltételezettnek megfelelően működik. (Mérnök Újság, 2015. március, 39-41.old.)

A híd szerkezetét az UVATERV az 1990-es években az akkor érvényes szabvány „A” jelű közúti terhére és a szabvány mellékletében megadott városi villamosvasúti teherre méretezte, amely 4x150 kN tengelyterhelést jelent 35 kN/m megoszló terheléssel.
Ez a teher jóval meghaladja a Combino és a későbbiekben beszerzendő CAF villamosok terhelését.

A Rákóczi-híddal egyidőben a Nádorkerti út és a Budafoki út feletti közúti hidakat is próbaterhelték az új villamospálya megnyitása előtt.


4. kép: A híd próbaterhelése (Simonyi Tamás felvétele)

Print

Aktualitások

Nagy segítség a kicsiknek

Az UVATERV Zrt. nem először tesz jótékony felajánlást, illetve mutat tettrekészséget pozitív társadalmi felelősségvállalás terén.

Bővebben

Reprezentációs költségek felajánlása.

Az UVATERV célja, hogy példamutató és színvonalas munkánkkal értéket teremtsünk, ugyanakkor tudjuk, hogy felelősséggel tartozunk környezetünkért, az itt élő emberekért, munkatársainkért és családjaikért.

 

Bővebben

Kiállítottunk a XIII. Térinformatikai Konferencián

2022. november 3-4.-én, immár 13. alkalommal került megrendezésre a Térinformatikai Konferencia és Szakkiállítás a Debreceni Egyetemen.
Az UVATERV Zrt. évek óta előadásokkal képviseli magát a szakmai eseménysorozaton, ám idén első alkalommal kiállítóként is megjelent.

Bővebben

Projektjeink

Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése

Kedvezményezett neve: UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése
Szerződött támogatás összege: 299 186 917 Ft
Támogatás mértéke: 58,752986%
Projekt befejezési dátuma: 2020.08.12.
Projekt azonosító száma: VEKOP-2.1.1-15-2016-00175

Bővebben

Igazi hídkülönlegesség a Tisza felett

Az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt útvonalán impozáns megjelenéssel és méretekkel bíró, új Tisza-híd épül.

Bővebben

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Print