Metró- és alagúttervezés
Helyszín:
Megbízó:HINDUSTAN CONSTRUCTION CO., BOMBAY METROPOLITAN TRANSPORT PROJECT (WEST BENGAL)
Év:1982
Árbevétel:
Teljes hossz 22.3 km
Állomások 21 (15 felszín alatti, 1 felszíni 5 emelt szintű)
Nyomtáv 1676 mm (5 ft 6 in), Indiai széles nyomtáv
Járművek 8 kocsiból álló vonatok
Vontatási áram 750 V DC. (harmadik sin)
Követési idő 7 perc csúcsidőben és 10–15 perc csúcsidőn kívül
Automatikus jegyellenőrzési és utas ellenőrzési rendszer mágneses kódolású jegyekkel
UVATERV tervezési tevékenysége:
Jellemző adatok:
A tervezett alagutak hosszai:
IV/B szakasz a Shyam Bazar állomás után 2 x 750 m
III/B szakasz Belgachia állomás előtt 2 x 350 m
Az alagutak mélysége: 12-16 m
Az alagutak külső átmérője: 5.50 m
Az alagút falazat vastagsága: 20 cm
Az alagút falazat típusa: félig merev gyűrűkből épített egy héjazatú falazat, mely 7 db. ragasztott tüskével merevített csuklós előregyártott vasbeton blokkból áll
- Az alagút falazat és a túlnyomásos munkatér tervezése
- A pajzshajtásos alagútépítés tervezése
- Az alagút falazat építésének betanításában való részvétel
- A falazati elemek helyszíni gyártásában való részvétel
- Az építés tervezői ellenőrzése
Az alagút, amelyet réselt aknákból kézi fejtésű pajzsos módszerrel fúrtak két irányban, a folyami delta fiatal üledékes rétegeiben helyezkedik el. A maradó alakváltozásért felelős puha agyagos talajjal és finom homokkal jellemezhető helyi talajviszonyok miatt az alagúthossz körülbelül 90%-án az eredetileg csuklós vasbeton fal gyűrűknek epoxy gyantával ragasztott csatlakozással adtak merevséget. Az alagutakat sűrített levegő által biztosított védelem mellett fúrták, többszintes lakóépületek, szennyvízcsatornák és egy vasútállomás alatt. A Budapesten alkalmazott vasbeton alagútfalazat rendszert (amelyet 1979-ben EURO PREFAB aranyéremmel tüntettek ki) adaptálták az indiai talajviszonyokhoz és technikai adottságokhoz. A teljesen képzetlen munkaerőt lépésről lépésre oktatták az alagútépítési szakértelemre. A tervezőcsapat időszakos helyszíni jelenléte hasznosnak bizonyult a kivitelezés során felmerült nehézségek leküzdésében.
Az UVATERV magyar partnerei:
NIKEX (külkereskedelem)
KÉV-METRÓ (alagútépítés)
BVM (falazati elemek gyártása)
A tervezés ideje: 1978 és 1982
Az építés ideje: 1979-1986