Metró- és alagúttervezés
Helyszín:BUDAPEST
Megbízó:BUDAPEST FŐVÁROS ÖNKORMÁNYZATA FŐPOLGÁRMESTERI HIVATAL 1052 Budapest, Városház u. 9-11
Év:2010
Árbevétel:
Az üzemelő hálózat:
A budapesti metróhálózat jelenleg 3 működő vonalból áll: M1, M2 és M3. Az M1-es vonalat 1896-ban helyezték üzembe. AZ M2 és M3 vonalakat – több szakaszban – 1970 és 1990 között nyitották meg. Az M1 vonalat 1970-ban 1,5 km-rel meghosszabbították, és a teljes vonalat felújították az 1990-es évek végén. Az M2 vonalat teljesen felújították 2002-2007 között, 30 év folyamatos működés után. Az üzemelő hálózat teljes hossza 32,6 km, az állomások száma 42. Az UVATERV főtervezője volt az M2 és M3 vonalaknak, továbbá az M2 vonal teljes felújítási és az M1 vonal 1,5 km-es meghosszabbítási munkálatainak. A vállalat fontos szerepet töltött be az M1 vonal korszerűsítésében is: megbízást kapott az állomások történelmileg/építészetileg autentikus felújításának, az elektromos rendszerek valamint a vasúti felépítmény tervezésére, e részek főtervezőjeként.
M1 metróvonal
Hossz: 4,4 km
Állomások száma: 11
Járműtelep: 1
Járműpark: 23 db három alacsonypadlós kocsiból álló vonatszerelvény
Legrövidebb követési idő: 120 mp.
Vonatforgalom: hagyományos vasúti biztosító berendezés
Üzemi technológia: központi diszpécser rendszer.
Utasforgalom: látható és hallható információs rendszer
Tűzvédelem: automata hő és füstérzékelő rendszer
Áramellátás: 600 V egyenáram, speciális felső vezeték rendszer
A hírközlés és vasúti biztosító berendezés optikai kábelekre telepítve
Kapcsolódó felszíni közlekedési rendszerek: kiterjedt villamos és autóbusz hálózatok, közvetlen átszálló kapcsolat a másik két metróvonalra.
Építés ideje: 1894-1896
M2 metróvonal
Hossz: 10,0 km (7,8 km mély; 1,2 km kéreg; 1,0 km felszín)
Állomások száma: 11
Járműtelep: 1
Járműpark: 22 db öt 20 m hosszú kocsiból álló vonatszerelvény
Legrövidebb követési idő: 120 mp.
Napi utazás kezdések száma: ~450.000
Vonatforgalom: automatikus vonatbefolyásolási (ATO/ATP) rendszer telepítése folyamatban van (2009)
Üzemi technológia: helyi (állomási), vonali és központi (hálózati) diszpécser rendszer.
Utasforgalom: többoldalú, minden igényt kielégítő utas tájékoztatási rendszer (látható, hallható és mechanikusan érzékelhető)
Tűzvédelem: többszintű rendszer a legújabb fejlesztésű berendezésekkel (vízköd oltó berendezések, sugárventilátorok)
Áramellátás: 750 V egyenáram, felső tapogatású harmadik sínes táplálás
Hírközlés és vasúti biztosító berendezések: elektronikus és IT alapú berendezések
Szellőzés: hő és füstelvezetésre méretezett főszellőzési rendszer
Kapcsolódó felszíni közlekedési rendszerek: kiterjedt villamos és autóbusz hálózatok, közvetlen átszálló kapcsolat a másik két metróvonalra, és két vasúti főpályaudvarra.
Tervezés ideje: 1964-1972
Építés ideje: 1964-1972
M3 metróvonal
Hossz: 17,3 km (6,4 km mély; 9,4 km kéreg; 1,5 km felszín)
Állomások száma: 20
Járműtelep: 1
Járműpark: 45 db hat 20 m hosszú kocsiból álló vonatszerelvény
Legrövidebb követési idő: 90 mp.
Napi utazás kezdések száma: ~600.000
Vonatforgalom: automatikus vonatbefolyásolási (ATO/ATP) rendszer
Üzemi technológia: helyi (állomási), vonali és központi (hálózati) diszpécser rendszer.
Utasforgalom: látható, és hallható utas tájékoztatási rendszer
Tűzvédelem: automatikus hő és fűst érzékelési rendszer
Áramellátás: 750 V egyenáram, felső tapogatású harmadik sínes táplálás
Hírközlés és vasúti biztosító berendezések: elektronikus és IT alapú berendezések
Szellőzés: az üzemi hő elvezetésre méretezett főszellőzési rendszer
Kapcsolódó felszíni közlekedési rendszerek: kiterjedt villamos és autóbusz hálózatok, közvetlen átszálló kapcsolat a másik két metróvonalra, és egy fő, valamint egy helyi vasúti pályaudvarra.
Tervezés ideje: 1970-1990
Építés ideje: 1972-1990
Az M1 vonal egyik lejárata Az M2 vonal Deák téri állomása
Az M3 vonal Ferenc körút állomása Az M3 vonal Klinikák állomása