Utak és autópályák tervezése
Helyszín:
Megbízó:KPM Budapesti Közúti Igazgatóság Autópálya Főmérnöksége
Év:1976
Árbevétel:
A szakasz hossza: 78 km
Tervezési sebesség: 120 km/h
Műtárgyak: 136 db
Csomópontok: 11 db
Pihenőhelyek: 9 db
- Talajmechanika
- Geodézia
- Tanulmánytervek
- Engedélyezési tervek
- Beruházási programok
- Művezetés
- Megvalósulási tervek
- Törzskönyv
Az ország első autópályája a Balatont köti össze a fővárossal. A hazai motorizáció fejlődésével összhangban vált szükségessé a Dunántúl nagy részének forgalmát viselő 7. sz. főút tehermentesítése a hétköznapi nagy ipari (teher) forgalomtól, illetve – főleg a nyári – hétvégi kiránduló forgalomtól. Az útvonal része az Európa úthálózatnak is (E71).
Az autópálya szakaszosan és ezen belül is ütemezetten valósult meg. Először – Budapest irányából kezdve – a balpálya szakaszaira készültek a tervek (a kétsávos félautópálya meg is épült Zamárdiig), majd a jobbpálya szakaszai következtek. A 2x2 sávos autópálya koronaszélessége Szabadbattyánig 35,50 m a távlati 2x3 sávosra bővítés érdekében, ugyanis e térségből indul majd az M8 autópálya nyugati irányba. A további szakasz 28,0 m koronaszélességgel valósult meg. Az autópálya burkolata bazaltbetonból épült. A hidak egyediek, többségük monolit vasbeton szerkezettel készült.
Az üzemebehelyezést követően már több fejlesztési és felújítás munkát kellett megtervezni (pl.: üzemanyagtöltő-állomások, pihenőhelyek csomó-ponttal kombinálva, a betonpálya egyes szakaszainak felújítása aszfaltburkolattal, stb.), amelyek megvalósultak.