Utak és autópályák tervezése
Helyszín:
Megbízó:KPM Budapesti Közúti Igazgatóság Autópálya Főmérnöksége
Év:1986
Árbevétel:
A szakasz hossza: 48 km
Tervezési sebesség: 120 km/h
Műtárgyak: 49 db
Csomópontok: 5 db
Pihenőhelyek: 3 db
- Talajmechanika
- Geodézia
- Tanulmánytervek
- Engedélyezési tervek
- Beruházási programok
- Művezetés
- Megvalósulási tervek
- Törzskönyv
Az M1 autópálya az Európa úthálózat része, amely az E60 és E75 jelű utak vonalán halad. Az útvonal az észak-dunántúli legfejlettebb iparterületeket fűzi fel, de turistaforgalma is jelentős.
A tervezés során sokféle (gazdaságossági és műszaki) vizsgálat készült, amelynek eredményeképpen döntés született az M1 autópálya új nyomvonalon történő megvalósítására, ugyanis a korábban kiépült autóút egyes szakaszai nem feleltek meg az akkor érvényes autópálya tervezési előírásoknak. A 2x2 sávos autópálya elkerüli a tervezett ipari létesítményeket, az alábányászott területeket. Az aszfaltból készült útpálya dombvidék jellegű területen (a Budai hegyek és a Vértes lábainál) halad, a több helyen 10-12 m magas töltésen, s legmélyebb bevágása eléri a 28 m-t.
Az autópályát keresztező hidak zömében előregyártott vasbeton szerkezetűek, amelyek az építést meggyorsították. Az M0 autópálya-gyűrűig tartó kezdeti – 4 km-es – szakasz 35,5 m-es koronaszélességgel épült, a távlati (2x3 sávos pályára) bővítés biztosítása érdekében.