Utak és autópályák tervezése
Helyszín:
Megbízó:KHVM Autópálya Igazgatóság
Év:1990
Árbevétel:
A szakasz hossza: 14,9 km
Tervezési sebesség: 100 km/h
Nagyobb műtárgyak:
Nagy-Duna híd: 770,4 fm
Ráckevei Dunaág híd: 498,9 fm
Földmunka: 2,2 millió m3
Burkolatfelületek: 250.000 m2
- Talajmechanika
- Geodézia
- Előzetes tanulmányok
- Gazdasági (hatékonysági) vizsgálatok
- Környezeti hatástanulmány
- Vízbázis védelem
- Engedélyezési tervek
- Műszaki specifikációk
- Tender dokumentáció
- Művezetés
A Budapest körüli autópálya-gyűrű szakaszosan, ezen belül először 4 sávos autóútként kiépítve valósul meg. Az autópálya-gyűrű egyik feladata, hogy a sugár irányból érkező autópályákat és főutakat a főváros határának térségében kösse össze, s ezzel tehermentesítse a belső városrészek útjait. A vizsgálatok eredményeként először a legterheltebb déli, dél-nyugati szektorban kezdődött meg az építkezés, amelynek első ütemében a két dunai hidat, 14 egyéb hidat és 6 különszintű csomópontot is tartalmazó déli (ún. I/B.) szakasz valósult meg, majd ezt követte a dél-nyugati (ún. I/A.) szakasz. Ezzel az összesen közel 29 km hosszú útszakasszal az országon áthaladó legjelentősebb tranzitforgalom kapott folyamatos vezetést az M1 autópálya (Bécs irány) és az M5 autópálya (Belgrád, illetve Bukarest irány) között, miközben a Balatonra irányuló idegenforgalom (az M7 autópálya révén) is bekapcsolódott a hálózatba. Az előkészítő tervezési munkák 1974-től folytak, s közben számos műszaki megoldási lehetőség szakmai és lakossági elemzése történt meg, míg kialakult a végleges nyomvonal. A nemzetközi versenytárgyaláshoz szükséges tenderdokumentációt megelőző gazdasági-hatékonysági vizsgálatok is bizonyították a beruházás időszerűségét.