Utak és autópályák tervezése
Helyszín:
Megbízó:Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság
Év:1999
Árbevétel:
Vizsgált úthossz: 160 km (1. sz. főút)
Vizsgált települések száma: 14
Hatásvizsgálat készítése az autópályáról leterelődő forgalom alsóbbrendű úthálózatra és az érintett településekre gyakorolt hatásának vizsgálatára.
Kormányhatározat alapján 2000. év elejétől egységes, matricás útdíjfizetési rendszert vezettek be az állami tulajdonú autópályákon.
Ezzel a döntéssel az M1 autópálya az országhatárig díjfizetővé vált. Az eddig díjmentes szakasz használatáért Tatabánya és Győr elkerülés kivételével a továbbiakban útdíjat kell fizetni. A becslések szerint az autópályán kb. 15%-os forgalomcsökkenés várható. A Győr utáni autópálya szakaszon ugyanakkor kb. 35%-os forgalomnövekedés feltételezhető.
Ezt a becslést részletes forgalmi vizsgálat, az 1. sz. főút melletti és a várható hatásterületen belüli településekkel és országos fuvarozói érdekvédelmi szervezetekkel részletes, ún. kérdőíves kikérdezéses egyeztetés előzte meg.
A vizsgálatok a 5-10%-nál nagyobb forgalomnövekedéssel érintett településeken részletes zaj- és rezgésterhelési, valamint légszennyezettségi mérésekkel is kiegészültek. Az adatok kiértékelése alapján a szükséges műszaki, forgalombiztonsági beavatkozásokra intézkedési terv készült. Ez volt a vitaalapja az 1. sz. főút mentén lévő 14 településen, három alkalommal megtartott egyeztetéseknek. Végső változatának minisztériumi jóváhagyását követően kerülhet sor a szükséges beavatkozások elvégzésére.