Utak és autópályák tervezése
Helyszín:
Megbízó:Hajdú-Bihar Megyei Állami Közútkezelő Kht.
Év:1999
Árbevétel:
Elkerülő út hossza: 13,3 km
Forgalmi sávok száma: 2x1
Földmunka: 600.000 m3
Műtárgyak: 2 db vasút feletti híd, 1 db patak feletti híd
Csomópontok száma: 4 db szintbeni
Engedélyezési terv készítése azt ezt megelőzően jóváhagyott tanulmánytervek és környezetvédelmi hatástanulmányok alapján.
A Hajdúszoboszlón áthaladó 4. sz. főút forgalma (12-14 ezer jármű/nap) időszerűvé teszi az elkerülő út megépítését. Ezt indokolja a város idegenforgalmi jelentősége és a nagyarányú átmenő forgalom.
Az elkerülő út nyomvonalának kijelölésére készített tanulmánytervek több változatot vizsgáltak. Ezek közül a várostól északra kijelölhető nyomvonalak környezetvédelmi okokból és az ott elhelyezkedő gázkitermelő kutak miatt nem bizonyultak megvalósíthatónak. A déli nyomvonalak – egy kivételével – földvédelmi okokból és a meglévő vízbázis miatt nem kapták meg valamennyi szakhatóság hozzájárulását.
A kiválasztott és valamennyi szakhatóság által jóváhagyott, építési engedélyt kapott változat a Keleti főcsatorna után válik el a meglévő főúttól és kétszer a Budapest-Záhony vasútvonalat, közben pedig a 4804. j. Derecskei utat és a Kösely patakot keresztezve, végig sík területen haladva, Ebes külterületi határán csatlakozik vissza a meglévő főútra. A tervezett nyomvonal Hajdúszoboszló keleti oldalán három meglévő vízműkút áthelyezését igényli. A megépülő elkerülő út része a nagytávban megépülő M4 gyorsforgalmi útnak, annak jobb pályarésze, paraméterei a továbbfejlesztést lehetővé teszik.