Vasúttervezés
Helyszín:
Megbízó:Budapest Főváros Önkormányzata, Budapesti Közlekedési Vállalat
Év:1994
Árbevétel:
A tervezett korszerűsítés hossza: 2,5 km kétvágányú pálya
Kitérők száma: 2 csoport
Átépítésre kerülő állomások száma: 3 db
- Geodézia
- Engedélyezési terv
- Tender terv
- Kiviteli tervek:
- pályatervek
- felépítményi tervek
- vágánykapcsolat tervek
Budapest első – 1896-ban átadott – földalatti vasútja ma 4,4 km hosszú, ebből a 3,2 km-es kezdeti szakaszon az eredeti alagútszelvényben halad a pálya. Az első 677 m hosszú szakasz régi keresztaljas zúzottkőágyazatos pályáját 1973-ban ragasztot felépítményűre építették át. A második – 2,5 km hosszú – vonalszakaszon jelenleg is 34,5 kg-os felépítmény, faalj és zúzottkő ágyazat található, s a pályavíztelenítést az alagút beton alaptestében található résekkel ellátott vízelvezető csatorna biztosítja. Az alagútba az állomásokon át bejutó por és talajvíz által bevitt finom homok az ágyazatot mára már összecementálta, a csatornaréseket jórészt eltömte. Az elhasználódott felépítményt korszerűbbre kell cserélni, mellyel összhangban a megfelelő vízelveztés is megoldható.
A vasbetonlemezre leerősített zúzottkőágyazat néküli ragasztott –poliuretán alátétlemez, valamint a méretezett leszorító rugó alkalmazásával tervezett – alacsonyabb önrezgésszámú felépítmény a csendesebb üzemmódot biztosítja az alagútban. A felépítmény cserével együtt épül egy új kitérő-kapcsolat is, mely lehetővé teszi baleset vagy üzemzavar esetén a földalatti részleges üzemeltetését. E tervekkel együtt a teljes vonal energiaellátási és három állomás építészeti tervei is elkészültek.