Közlekedési hálózattervezés
Helyszín:
Megbízó:Közlekedés Minisztérium Közúti Igazgatóságok Információs Szolgálata
Év:1985
Árbevétel:
Az országos közúthálózat-fejlesztés céljai és alapelvei
A közúti forgalom várható alakulása
Törzsúthálózat a nagy távban
Törzsúthálózat a hosszú távban
A törzsúthálózat hosszú távú terve
- Keretterv; Összefoglaló
- Térképek
- A törzsúthálózat szükséges és megvalósítható terve
- Tervezés ismertetése
- Egyeztetések és tárgyalások az érdekelt intézményekkel
Kivonatosan az OKFT-ben megfogalmazott célok, alapelvek:
Az országos közúthálózat-fejlesztés fő célja a forgalmi szükségletek lehető legjobb kielégítése, az erőforrások hatékony felhasználásával, az embert és a környezetet károsító hatások csökkentésével, a terület és gazdaságfejlesztési célok megvalósulását segítve. Az országos törzsúthálózat kialakítási szempontjai:
- Budapest és a kiemelt városok között legalábbI. rendű főút;
- A szomszédos megyék székhelyei között legalább II. rendű főút;
- A megyeszékhelyek és a megye városai között legalább összekötő út legyen;
Az új autópályával vagy új nyomvonalon vezettet I. rendű főúttal tehermentesített út II. rendű főút vagy összekötő út lesz.
Célok:
- Az ország sugaras rendszerének átalakítása, az úthálózat főváros centrikusságának feloldása;
- Az országot, illetőleg Budapestet be kell kötni a meglévő és tervezett nemzetközi autópályahálózatba;
- Nemzetközi főutak ("E" utak) magyarországi szakaszai I. és II. rendű főutak;
- A városokat és nagyobb községeket a nagy átmenő forgalmú törzsutakkal lehetőség szerint el kell kerülni;
- Az országos közutak illeszkedését az egyes települések szerkezetéhez a területrendezési tervekben (ART) kell megoldani az országos közúthálózat fejlesztésre vonatkozó elvek figyelembevételével.
Környezetvédelmi feladatok és célok:
- A zajhatás, a levegőszennyezés és a balesetek csökkentése;
- A közlekedésüzem gazdaságossága és az életkörülmények javítása;
- A mező és erdőgazdasági területek igénybevételének mérséklése;
- El kell kerülni a védett természeti területeket, a víz és nyersanyag nyerőhelyeket;
A közlekedésüzem javítása, gazdaságosabbá tétele egyben a környezetvédelmen is javít, ugyanakkor a közútfejlesztés elmaradása a környezeti ártalmakat is fokozza.
A közúti forgalom várható alakulása:
- Hosszú távra (1995-2000) átlagosan 200 szgk/1000 lakos motorizációs szint (2 millió személygépkocsi és 180 ezer tehergépkocsi)
- Nagy távra (2010-2030) átlagosan 300 szgk/1000 lakos motorizációs szint (3 millió személygépkocsi és 220 ezer tehergépkocsi)