Közlekedési hálózattervezés
Helyszín:
Megbízó:Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság
Év:2003
Árbevétel:
- al-projekt: 8. sz. főút 17,2-22,1 km, Csór elkerülő, 4,9 km hosszú új 2x2 sávos főút építése
- al-projekt: 8.sz. főút 60,0-63,8 km, Márkó elkerülő, 3,8 km hosszú új 2x2 sávos főút építése
- al-projekt: 10. sz. főút 8,0-34,7 km, 4 km hosszban új 2x2 sávos főút, 18,3 km hosszú új 2x1 sávos főút építése
- al-projekt: 71. sz. főút 5,5=0,0-17,1 km, mintegy 1,1 km hosszú 2x1 sávos út korszerűsítése és hozzávetőleg 16,0 km hosszú 2x1 sávos, főút építése
- al-projekt: 71. sz. főút 0,0-3,1 km M7 autópálya és Balatonakarattya közötti szakasza, 3,1 km hosszú új 2x1 sávos főút építése
- al-projekt: 71. sz. főút Balatonfűzfő és Veszprém közötti 0,0-16,8 km szakasza, 16,8 km hosszú új 2x1 sávos főút
Jelenlegi állapot:
- Forgalmi adatok
- Baleseti adatok
Közép, nagytáv vizsgálata:
- Várható forgalom
- Baleseti helyzet alakulása
Összefoglaló értékelés.
A projekt célja a magyar főúthálózat kapacitásának növelése, a 115 kN teherbíró kapacitás elérése és az üzemeltetés hatékonyságának növelése. A projekt hat, földrajzilag elkülönülő komponense (útvonala), amelyeket al-projektként határozunk meg, tervezésre, területszerzésre, lebonyolításra, rehabilitációra, korszerűsítésre és építésre vonatkozik. A projekt komponensei a TINA (Transport Infrastructure Needs Assesment) hálózat Magyarország által javasolt kiegészítő elemei. Tervezési feladat a hat projekt összehasonlító forgalmi vizsgálata (a kiválasztott szakaszok forgalmának nyomon követése, amikor megépül az adott út, illetve amikor nem).
A fenti hálózat változatok forgalmi áramlását vizsgáltuk 2008, 2015, 2025, 2030 és 2040 évekre. A jelenlegi forgalom és az utóbbi évek forgalomfejlődésének bemutatására az Állami Közúti Műszaki és Információs Közhasznú Társaság által 2002-ben kiadott 2001. évi keresztmetszeti forgalmi adatokból kigyűjtöttük a térségek adatait.
A jelenlegi baleseti helyzet bemutatására az Állami Közúti Műszaki és Információs Közhasznú Társaság által kezelt Országos Közúti Adatbankból (OKA) lekértük projekt térségében az utóbbi 5 év baleseti adatait. A projekt szükségességének, és a kiépítésének a vizsgálatához alapvető adat a várható forgalom alakulása. Ezen adatok meghatározásához forgalmi ráterhelést készítettünk.
- 2008 évben a feltételezett üzembehelyezés évére,
- hosszútávban, 2015, 2025 évekre,
- nagytávban, 2030-ban,-és a hatékonyság vizsgálatnál figyelembe vett időszak utolsó évére, 2040-re.
Minden időtávra, (2008, 2015, 2025, 2030, 2040) minden esetben, a teljes magyarországi úthálózat forgalmi terhelését számítottuk. Így, nem korlátoztuk le egy régióra a forgalom átáramlási lehetőségeket (azaz az új út forgalom vonzó hatását a projekt megépítése esetében, és az átterelődést az elkerülő hiánya esetében). A forgalmi ráterhelést az EMME/2 szoftverrel készítettük: fix igényű, több járműkategóriájú egyensúlyterhelés. (Ez a két pont közötti forgalomáramlás egyensúlyának keresése, amikor az adott kapacitás és forgalom mellett, bármely útvonalat választjuk, nem találunk rövidebb utat).