Projektjeink

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

ÁTTEKINTÉS A KÖNNYŰBETONOKRÓL

2013 szeptember 18.

Történeti áttekintés

Külföldön számos példa mutatja a könnyűbetonok szerkezeti alkalmazását, elsősorban olyan esetekben, ahol az önsúlycsökkentés jelentős előnyökkel járt az erőjáték, szállíthatóság vagy egyéb szempontból.

A könnyűbetonok használata nem újdonság. A könnyűbeton valamilyen korábbi változatait a Kr. u. 1-2. században is már alkalmazták a Római Birodalomban kupolák, pillérek és boltozatok építésénél (pl. Pantheon, Colosseum). Az ókori rómaiak nagyszerű teljesítményét bizonyítja, hogy mind statikai, mind pedig tartóssági szempontból jó könnyűbetont készítettek, lévén hogy a Pantheon az egyik legjobb állapotban fennmaradt római kori épület.

A szerkezeti könnyűbetont az újkorban először az Egyesült Államokban alkalmazták, elsősorban hidaknál és toronyházak építésénél, mint például: Park Plaza Hotel (Saint Louis, 1928), South Western Bell Telephone Company (Kansas City, 1928), Oakland-Bay-híd (1. ábra) pályalemeze (San Fransisco, 1936), Prudenntial Life Building födémjei, (Chicago), Om Shell Plaza, (Houston, Weigler, 1988; Faust, 2003).

A II. világháború alatti évektől Európában is megindult a könnyű adalékanyagok és a könnyűbeton ipari előállítása, elsőként Dániában (Spitzner, 1995). Ebben az időben Amerika északi területein a tengeri (sós) levegő és a fagy miatt károsodott betonokat estenként már könnyűbetonra cserélték, mivel a tartósságot megfelelőnek ítélték, és a megnövekedett forgalom okozta többletterhelést változatlan geometriai méreteket mellett csak így tudták biztosítani. Az elérhető önsúlycsökkentéssel biztosították, hogy nagyobb betonfedést alkalmazva, szerkezeti átalakítások nélkül is megfelelt az építmény a megnövekedett terhelési követelményeknek (ACI Sc 213B; 1996, Faust, 2003).

A 60-as évek elején új építészeti stílust teremtett Amerikában a könnyűbeton alkalmazása. Ennek első példája az 1962-ben épült 180 m magas chicagoi Marina City Towers (2. ábra) volt. A későbbiekben csökkent a nagy mennyiségű könnyűbetont tartalmazó szerkezetek száma a nagyszilárdságú beton elterjedésével, mára elsősorban a hajlított szerkezetekben használják (3.,4. ábra). Néhány további példa is mutatja a szerkezeti könnyűbeton alkalmasságát a hídépítésben is, jellemző példákat a mellékelt táblázatban foglaltunk össze.

1. táblázat: Külföldön megvalósult legjelentősebb könnyűbeton hidak és fő adataik (fib, 2000; Weigler, 1988; Roberts, 1997)

1. ábra: Az 1936-ban épült és azóta többször átépített Oakland-Bay híd pályalemeze duzzasztott agyagkavics adalékanyagos könnyűbetonból készült

2. ábra: Marina City Towers (Chicago)–a két 180 m magas torony födémlemezeit 1962-ben összesen:19 000 m3 1680 kg/m3 testsűrűségű könnyűbeton felhasználásával készítették (fib, 2000)

3. ábra: A Grenland híd (Norvégia) 1996-ban épült 1890 kg/m3 testsűrűségű, LC55 szilárdsági osztályú könnyűbetonból (fib, 2000)

4. ábra: Stolma híd Norvégiában, építés alatt (1988) (fib, 2000)

5. ábra: Stolma híd hosszmetszete (fib, 2000)

  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}

Print

Aktualitások

Felmérés a város(ok) felett

A Magyar Légimentők 7 bázisukról évente átlagosan 2400 esetben végeznek mentési feladatokat, leginkább súlyos baleseteknél, kritikus ellátási szituációkban.

Bővebben

Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése

A Széchenyi 2020 Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program VEKOP-2.1.1.-15 kódszámú „Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása” című pályázati felhívásra az UVATERV Zrt. a „Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése” címmel beadott megvalósítandó projektje 2018-ban támogatást nyert.

Bővebben

Technológiák és tevékenységek bemutatása a Debreceni Egyetemen.

2017. november 26-27.-én Stenzel Sándor kollégánk, eleget téve a Debreceni Egyetem Műszaki Kar, Építőipari Intézet, Építőmérnök Tanszékének megtisztelő felkérésére, két napon keresztül tartott szakmai előadásokat és műszaki gyakorlatokat a patinás intézményben.

Bővebben

Projektjeink

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Budapest – Esztergom villamosítása

Az esztergomi vasútvonal építése még a XIX. században kezdődött, eredetileg Helyi Érdekű Vasútnak szánták. A vasútvonal elsődleges célja a budapesti gyárak és lakosság szénnel való ellátása volt. A XX. században a szénbányászat visszaesett valamint a környező települések ugrásszerű növekedésnek indultak. A teherforgalom szerepét átvette az elővárosi személyforgalom.

Bővebben

KIS HÍD, NAGY BÁTORSÁG, JOBB SZERKEZET AZ ÁRPÁD HÍD, MARGITSZIGETI LEHAJTÓ, EGYENES ÁGÁNAK FELÚJÍTÁSA

Bödecs Zoltán Uvaterv Zrt. Híd- és szerkezettervező iroda, irányító tervező

ÖSSZEFOGLALÁS

Egy 65 éves szerkezet felújítási tervezése és során olyan kedvezőtlen megoldást találtunk amely megszüntetése célszerűnek látszott. Egy ilyen megoldás megvalósítása azonban messze túlmutat egy egyszerű felújítási munka elvégzésén. Szerencsére a Tulajdonos - Beruházó partner volt abban, hogy a probléma gyökerét megragadva további évtizedekre tudjuk kitolni a szerkezet szolgálati idejét.

Bővebben

Print