Projektjeink

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

ÁTTEKINTÉS A KÖNNYŰBETONOKRÓL

2013 szeptember 18.

Történeti áttekintés

Külföldön számos példa mutatja a könnyűbetonok szerkezeti alkalmazását, elsősorban olyan esetekben, ahol az önsúlycsökkentés jelentős előnyökkel járt az erőjáték, szállíthatóság vagy egyéb szempontból.

A könnyűbetonok használata nem újdonság. A könnyűbeton valamilyen korábbi változatait a Kr. u. 1-2. században is már alkalmazták a Római Birodalomban kupolák, pillérek és boltozatok építésénél (pl. Pantheon, Colosseum). Az ókori rómaiak nagyszerű teljesítményét bizonyítja, hogy mind statikai, mind pedig tartóssági szempontból jó könnyűbetont készítettek, lévén hogy a Pantheon az egyik legjobb állapotban fennmaradt római kori épület.

A szerkezeti könnyűbetont az újkorban először az Egyesült Államokban alkalmazták, elsősorban hidaknál és toronyházak építésénél, mint például: Park Plaza Hotel (Saint Louis, 1928), South Western Bell Telephone Company (Kansas City, 1928), Oakland-Bay-híd (1. ábra) pályalemeze (San Fransisco, 1936), Prudenntial Life Building födémjei, (Chicago), Om Shell Plaza, (Houston, Weigler, 1988; Faust, 2003).

A II. világháború alatti évektől Európában is megindult a könnyű adalékanyagok és a könnyűbeton ipari előállítása, elsőként Dániában (Spitzner, 1995). Ebben az időben Amerika északi területein a tengeri (sós) levegő és a fagy miatt károsodott betonokat estenként már könnyűbetonra cserélték, mivel a tartósságot megfelelőnek ítélték, és a megnövekedett forgalom okozta többletterhelést változatlan geometriai méreteket mellett csak így tudták biztosítani. Az elérhető önsúlycsökkentéssel biztosították, hogy nagyobb betonfedést alkalmazva, szerkezeti átalakítások nélkül is megfelelt az építmény a megnövekedett terhelési követelményeknek (ACI Sc 213B; 1996, Faust, 2003).

A 60-as évek elején új építészeti stílust teremtett Amerikában a könnyűbeton alkalmazása. Ennek első példája az 1962-ben épült 180 m magas chicagoi Marina City Towers (2. ábra) volt. A későbbiekben csökkent a nagy mennyiségű könnyűbetont tartalmazó szerkezetek száma a nagyszilárdságú beton elterjedésével, mára elsősorban a hajlított szerkezetekben használják (3.,4. ábra). Néhány további példa is mutatja a szerkezeti könnyűbeton alkalmasságát a hídépítésben is, jellemző példákat a mellékelt táblázatban foglaltunk össze.

1. táblázat: Külföldön megvalósult legjelentősebb könnyűbeton hidak és fő adataik (fib, 2000; Weigler, 1988; Roberts, 1997)

1. ábra: Az 1936-ban épült és azóta többször átépített Oakland-Bay híd pályalemeze duzzasztott agyagkavics adalékanyagos könnyűbetonból készült

2. ábra: Marina City Towers (Chicago)–a két 180 m magas torony födémlemezeit 1962-ben összesen:19 000 m3 1680 kg/m3 testsűrűségű könnyűbeton felhasználásával készítették (fib, 2000)

3. ábra: A Grenland híd (Norvégia) 1996-ban épült 1890 kg/m3 testsűrűségű, LC55 szilárdsági osztályú könnyűbetonból (fib, 2000)

4. ábra: Stolma híd Norvégiában, építés alatt (1988) (fib, 2000)

5. ábra: Stolma híd hosszmetszete (fib, 2000)

  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}

Print

Aktualitások

Geodéziai ellenőrzések az M44 Tisza-híd kivitelezési munkálatai közben

2021. november 11-12.-én került sor a Térinformatikai Konferenciára. Az idén immár 12. alkalommal megrendezett, szakkiállítással egybekötött szakmai eseménysorozatnak hagyományosan a Debreceni Egyetem adott otthont.

Cégünket Stenzel Sándor, a Geodéziai s Ingatlanrendezési Iroda, Térszkennelési és BIM Szakosztályának vezetője képviselte. Kollégánk a 12. (Térinformatikai adatgyűjtés és –nyilvántartás) szekcióban tartott előadást „Geodéziai ellenőrzések az M44 Tisza-híd kivitelezési munkálatai közben” címmel.

Bővebben

A középfokú földmérő szakmai képzésekről röviden

Hazánkban öt középfokú intézményben képeznek földmérő, földügyi és térinformatikai technikusokat.
Az alábbi videó ezeket mutatja be két percben.

Bővebben

Projektjeink

Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése

Kedvezményezett neve: UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése
Szerződött támogatás összege: 299 186 917 Ft
Támogatás mértéke: 58,752986%
Projekt befejezési dátuma: 2020.08.12.
Projekt azonosító száma: VEKOP-2.1.1-15-2016-00175

Bővebben

Igazi hídkülönlegesség a Tisza felett

Az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt útvonalán impozáns megjelenéssel és méretekkel bíró, új Tisza-híd épül.

Bővebben

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Print