Projektjeink

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

Igazi hídkülönlegesség a Tisza felett

2021 január 14.

Az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt útvonalán impozáns megjelenéssel és méretekkel bíró, új Tisza-híd épül.

A 2019-ben átadott Tiszakürt-Kondoros szakaszhoz kapcsolódó 10 kilométeres, Lakitelek és Tiszakürt közötti szakasz a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, a Duna Aszfalt Kft. generál kivitelezésével jön létre. A vasbeton szerkezetek kivitelezését az A-HÍD Zrt. végzi, míg az acélszerkezetek gyártásáért és beépítéséért a Hódút Kft. felel.

A híd kiviteli terveinek készítését a szakasz tervezőjének, az Utiber Kft.-nek a megbízásából az UVATERV Zrt. Híd- és szerkezettervező irodája végzi a Speciálterv Kft., mint technológiai ellenőr bevonásával.

A kiviteli tervek készítése az építés előkészítésével párhuzamosan, 2018 szeptemberében kezdődött meg. A szakasz tervezett átadása 2021 augusztus vége.

A szerkezet felelős és erőtani tervezője dr. Teiter Zoltán. Kollégánk a látványos megjelenést helyezte előtérbe a szokványos erőjáték ellenében és úttörő módon használt hazánkban kevéssé ismert véges-elemes programokat is, a szükséges több száz vizsgálat elvégzéséhez.

Az európai viszonylatban is egyedinek mondható hídon áthaladó autósoknak így igen érdekes látványban lesz részük. A híd karakterét 2 db, ellipszis alakú vasbeton pillér adja. Az ellipszis ívbe csatlakozó függesztő kábelek glóriaként ölelik át az utat az autósok előtt. Ezen a térbeli kábelrendszeren keresztül van felfüggesztve az öszvérszerkezetű (alul acéltartó - felül vasbeton lemez) pályaszerkezet.

Az 554.55 m hosszú híd, egy 307 m hosszú mederhídból, valamint egy 46 m és egy 201.55 m hosszú ártéri szerkezetekből tevődik össze. A 2 db 52 m magas, ellipszis alakú pilon 152 méter távolságra van elhelyezve egymástól, a meder két partján. A 23.55 m széles hídon, 2 x 2 db forgalmi sáv, padkák és 1.40 m széles járdák kapnak helyet.

Az ártéri hídszakaszt, az u.n. FI-150 előfeszített hídgerenda családból terveztük, amelynek kifejlesztését az UVATERV - FERROBETON - BME végezte. Ez a tartó is egyedülálló a maga nemében, még Európai viszonylatban is, a közel 45 m hosszával és a mindössze 1.50 m-es magasságával.

A híd egy igen bonyolult, összetett erőjátékú szerkezet, melynek modellezéséhez és alak-kontrolljához több számítási modellnek közel száz változatát kellett létrehoznunk, illetve végleges alakjának követése rendkívül precíz, építés közbeni modellezést és teherelemzést tett szükségessé.
Az állandó állapotvizsgálatok során a kábelek kezdeti megfeszítése, a merevítőtartó acélszerkezetének betolási és a vasbeton pályalemez betonozási sorrendje, mind-mind rendkívül érzékeny és összefüggő fizikai rendszert alkotnak, amit folyamatosan ellenőrzés alatt kell tartani.

A hídnak csak a pályaszerkezete 172 db szerelési egységből áll össze, amelyekről ugyanennyi acélszerkezeti gyártmánytervet kellett készítenünk. A tervegységek teljes mennyisége közelít a 300 db tervlaphoz. Az öszvérszerkezetű hídhoz 2340 tonna acélt kell beépíteni, ami gazdaságosnak számít ebben a mérettartományban.

A kivitelezési technológia is egyedi és összetett, mivel a vasbetonból készülő, ellipszis alakú pilonok kizsaluzása-, nemcsak az alak-, hanem a zsaluzati rendszer állékonysága miatt is nagy kihívást jelent.
A hídpálya acélszerkezetét két oldalról tolták be, az épülő pillérek között, ideiglenes támaszokon, a meder közepéig, ahol 2020 novemberében találkoztak és összekapcsolódtak. Ezt követően készül el, az egyedileg meghatározott sorrendben a vasbeton pályalemez, melynek súlya egyben a feszítőerő nagy részét is képezi.

 

Kapcsolódó linkek:

- Geodéziai ellenőrzések az új Tisza-híd kivitelezési munkálatai közben

- A Mérnök Újság-ban megjelent cikk

- A megrendelő NIF weboldalán közzétett anyag

  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}
  • {#NAME}

Print

Aktualitások

Kutatók Éjszakája 2020

A Kutatók Éjszakája egy Európa-szerte megtartott népszerű eseménysorozat, a tudományos- és a kutatói életpálya népszerűsítésére.
 

Bővebben

XI. Térinformatikai Konferencia és Szakkiállítás - Az elmélet és a gyakorlat találkozása

2020. október 29-30.-án került megrendezésre a Debreceni Egyetem nevével fémjelzett XI. Térinformatikai Konferencia és Szakkiállítás. Idén a COVID helyzetre való tekintettel a szakmai esemény az on-line térben zajlott le.

 

Bővebben

Betongerenda torzulás vizsgálat

Korábbi cikkünkben elérhetővé tettük az UVATERV Zrt. GIS OPEN2020 on-line konferencián elhangzott előadását. Ebben bemutattuk Cégünk Geodéziai és Ingatlanrendezési, valamint a Kutatás Fejlesztési és Informatikai irodái által, a terhelés alatt álló betongerendák torzulás vizsgálatára kidolgozott geodéziai módszerét.

Bővebben

Projektjeink

Igazi hídkülönlegesség a Tisza felett

Az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek-Tiszakürt útvonalán impozáns megjelenéssel és méretekkel bíró, új Tisza-híd épül.

Bővebben

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Budapest – Esztergom villamosítása

Az esztergomi vasútvonal építése még a XIX. században kezdődött, eredetileg Helyi Érdekű Vasútnak szánták. A vasútvonal elsődleges célja a budapesti gyárak és lakosság szénnel való ellátása volt. A XX. században a szénbányászat visszaesett valamint a környező települések ugrásszerű növekedésnek indultak. A teherforgalom szerepét átvette az elővárosi személyforgalom.

Bővebben

Print