Metró- és alagúttervezés

iso 9001

iso 14001

Minősített NATO

A BUDAPESTI METRÓHÁLÓZAT M2 VONAL

Vissza

Helyszín:BUDAPEST

Megbízó:BUDAPEST FŐVÁROS ÖNKORMÁNYZATA FŐPOLGÁRMESTERI HIVATAL 1052 Budapest, Városház u. 9-11

Év:

Árbevétel:

Letöltés:A BUDAPESTI METRÓHÁLÓZAT M2 VONAL

Technikai adatok:

 

Szolgáltatások:

 

A BUDAPESTI METRÓHÁLÓZAT M2 VONAL

Az M2 vonal “Moszkva tér” állomásának grafikai látványképe

 

Az M2 metróvonal (piros vonal)

 

Budapest metróhálózatának első nagy szállító kapacitású vonala. A főváros kelet-nyugati fő forgalmi tengelyében létesült. A vonal a belváros alatt átlagosan 25-30 m mélyen halad, itt keresztezi a Duna folyamot. A keleti végének 2,2 km hosszú szakasza a kéreg alatt illetve a felszínen van. Két nagy vasúti fejpályaudvarral teremt forgalmi kapcsolatot. Építése két időszakra esik: 1950-1954-ig a moszkvai metró mintájára indultak meg a tervezési és építési munkák. Gazdasági problémák miatt az építkezés 1954-ben leállt. Az 1960-as évek közepén újraindult építkezések már magyar tervek alapján folytak, jelentős műszaki fejlesztési eredmények alkalmazásával. Ezek részben teljesen magyar szellemi alkotások voltak, (blokkos alagútfalazat, Budapest típusú ötalagutas metróállomás) részben a kor külföldi mélyépítési eredményei jelentek meg az építkezéseken (résfalas építési mód).

 

A munkák leírása:

Hossz: 10,0 km (7,8 km mély; 1,2 km kéreg; 1,0 km felszín)
Állomások száma: 11 (8 mély; 1 kéreg; 2 felszín)
Járműtelepek száma: 1 (A vonal keleti végén.)
Legrövidebb követési idő: 120 mp.
Napi utazás kezdések száma: ~450.000

 

Kezdetben a műtárgyak hagyományos (német, belga, stb.) bányászati módszerrel, kézi földfejtéssel, monolit
betonból épültek, esetenként magyar módosításokkal kiegészítve (speciális acél mintaívek alkalmazása). Jelentős
hosszúságú alagútszakaszok épültek meg öntöttvas tübbingekből. A műtárgyak bitumen anyagú szigetelést kaptak.

Az építkezések újraindulásakor jelent meg a vasbeton blokkos falazat, szovjet típusú gépesített pajzsok segítségével beépítve. Az „Europrefab” aranydíjával kitüntetett falazat magyar fejlesztésű volt, és mint a kitüntetés is bizonyítja a kor műszaki színvonalának élén állt.

Az állomások szerkezeti kialakítása vegyes képet mutat a vonalon, jól tükrözve a hosszú építési idő alatti műszaki változásokat. A nagy átmérőjű öntöttvas tübbinges állomások mellett megjelent ennek vasbeton változata, majd az ötalagutas magyar fejlesztésű metróállomás. Ez a jelentős kézi földfejtést igénylő szerkezet a kor hazai ár és bérviszonyai mellett igen gazdaságosnak mutatkozott, térkialakítása példamutatóan esztétikus volt.

A vonal műszaki berendezései a kor színvonalán álltak. Megjelentek a nagy emelőmagasságú és kapacitású mozgólépcsők, az üzemi hő elvezetésére méretezett főszellőző ventilátorok, a nagy teljesítményű egyenáramú energiaellátó berendezések. Az állomások utastereinek építészeti kialakítása már az 1970-es évek korszerű anyagait használta fel: luxaflex, luxalon álmennyezetek, és nemes kőburkolatok a falakon és a padlón. Az utastereket fénycsöves lámpatestek világították meg. Vontatási áramellátás: 750 V egyenáram, felső érintkezésű harmadik sín.

Az M2 metróvonal műszaki létesítményeinek összes szakági tervezési feladatát UVATERV látta el. Generál tervezőként irányította a kapcsolódó beruházások – aluljárók, felszíni rendezések, stb.- tervezési munkáit is.

 

A metróvonalat két ütemben helyezték üzembe:

- Fehér út -Deák tér 1970 (6,5 km)

- Deák tér - Déli pályaudvar 1972 (3,5 km)

 

Az ötalagutas “Budapest” típusú metróállomás kiinduló szerkezeti eleme az „ikeralagút”, és korabeli építési módszere:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Öntöttvas tübbinges állomás (Keleti pályaudvar) építése:

Aktualitások

Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése

Kedvezményezett neve: UVATERV Út-, Vasúttervező Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Felhajlított pászmavezetéssel készülő nagyteljesítményű, tartós normál és könnyűbetonból készülő híd-gerendacsalád fejlesztése
Szerződött támogatás összege: 299 186 917 Ft
Támogatás mértéke: 58,752986%
Projekt várható befejezési dátuma: 2020.01.31.
Projekt azonosító száma: VEKOP-2.1.1-15-2016-00175

Bővebben

Kutatók Éjszakája 2019

A Kutatók Éjszakája 2005 óta megrendezésre kerülő, Európa-szerte szervezett ingyenes szakmai programsorozat, mely célja a tudomány és a különböző kutatási területek népszerűsítése.

Bővebben

Szkennelés a levegőből, avagy a RUIDE UAV Nap

2019. szeptember 13.-án pénteken került megrendezésre a RUIDE UAV Nap, Székesfehérváron. Az eseménynek az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar Geoinformatikai Intézete adott otthont.

Cégünket Szászvári János irodavezető helyettes, Pintér László, Csabai Tamás és Stenzel Sándor geodéták képviselték.
A konferenciát nagy érdeklődés övezte, több mint 135 látogató volt kíváncsi a drónok világára, valamint a kínai RUIDE gyártó legújabb technológiáira.

Bővebben

Projektjeink

Békéscsabai Földmérő Napok

2018. november 21-22.-én került megrendezésre a Békéscsabai Földmérő Napok.

        A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság (MFTTT), a Békés Megyei Kormányhivatal, és a Békés Megyei Mérnöki Kamara közös rendezvényén kollégánk, Stenzel Sándor is tartott előadást, "3D-technológiák alkalmazása az UVATERV Zrt. geodéziai megoldásaiban" címmel.

Bővebben

Budapest – Esztergom villamosítása

Az esztergomi vasútvonal építése még a XIX. században kezdődött, eredetileg Helyi Érdekű Vasútnak szánták. A vasútvonal elsődleges célja a budapesti gyárak és lakosság szénnel való ellátása volt. A XX. században a szénbányászat visszaesett valamint a környező települések ugrásszerű növekedésnek indultak. A teherforgalom szerepét átvette az elővárosi személyforgalom.

Bővebben

KIS HÍD, NAGY BÁTORSÁG, JOBB SZERKEZET AZ ÁRPÁD HÍD, MARGITSZIGETI LEHAJTÓ, EGYENES ÁGÁNAK FELÚJÍTÁSA

Bödecs Zoltán Uvaterv Zrt. Híd- és szerkezettervező iroda, irányító tervező

ÖSSZEFOGLALÁS

Egy 65 éves szerkezet felújítási tervezése és során olyan kedvezőtlen megoldást találtunk amely megszüntetése célszerűnek látszott. Egy ilyen megoldás megvalósítása azonban messze túlmutat egy egyszerű felújítási munka elvégzésén. Szerencsére a Tulajdonos - Beruházó partner volt abban, hogy a probléma gyökerét megragadva további évtizedekre tudjuk kitolni a szerkezet szolgálati idejét.

Bővebben

Print