Utak és autópályák tervezése
Helyszín:
Megbízó:Hajdú-Bihar Megyei Állami Közútkezelő Kht.
Év:1999
Árbevétel:
Vonalváltozatok hossza: 4,5-7,8 km
Tervezési kategória: K.II.a.A. (külterületen), B.I.c.B. (belterületen)
Tervezési sebesség: 100 km/h (külterületen),70 km/h (belterületen).
Forgalmi sávok száma: 2x1
Forgalmi sáv szélessége: 3,50 m
Padkaszélesség: 2,50 m
Koronaszélesség: 12,00 m
Gyalog- és kerékpárút: 3,40 m (belterületen)
Aluljáró (vb "teknő"): 380 m
Felüljárók hossza: 50-65 m
- Tanulmányterv
Hajdúsámsont délnyugat-északkeleti irányban szeli át a közlekedés fő ütőerét jelentő 471. sz. főút, amely Debrecen felől a Sámsonikert üdülőterületének érintésével érkezik és Nyíradony felé a MÁV Debrecen-Mátészalka vasútvonallal párhuzamosan halad tovább.
A 471. sz. főút átkelési szakasza a település központján szűk beépítéssel, kis sugarú ívek sorozatával vezet keresztül. Számos útcsatlakozás, parkolási, megállási igényt jelentő intézmény, számtalan kerékpáros korlátozza a forgalom elvárható szintű lebonyolódását, és növeli a balesetveszélyt.
A tranzitforgalom levezetésére egy, a jelenlegi nyomvonalat tehermentesítő út építése szükséges. A kidolgozott számos vonalváltozatból két északi és egy déli elkerülő nyomvonal, valamint a település rendezési tervéhez igazodva, belterületen vezetett tehermentesítő változat került széles körű egyeztetésre. A déli elkerülő út erősen korlátozná a lakóterületek fejlesztését, valamint természetvédelmi szempontból értékes lápréteket érint és megközelíti a védett Martinkai-legelőt is.
Az északi nyomvonal költségei átlagos szinten tarthatók, hálózati kapcsolataik kedvezőek, az iparterület forgalmától teljes mértékben mentesítik a lakóterületeket és a településközpontot és a legszélesebb körű támogatottságot élvezik. Továbbtervezésre és részletes vizsgálatra az északi változatokat javasoljuk.